Amersfoort,
21
juli
2009
|
00:00
Europe/Amsterdam

Vrouwen pakken vaker een schone handdoek dan mannen

Super de Boer deelt deze zomer met Fairtrade de (bad)lakens uit

handdoeken

Vrouwen zijn in hun gebruik van handdoeken minder zuinig dan mannen. Meer dan de helft van de vrouwen pakt dagelijks een schone handdoek uit de kast. Onder de mannelijke bevolking gooit maar 38% dagelijks het badlinnen in de was. Supermarktketen Super de Boer deed onderzoek naar ons handdoekgebruik als start van zijn handdoekenactie. Vanaf 13 juli kunnen klanten van Super de Boer acht weken lang sparen voor  handdoeken en badlakens met het Max Havelaar Fairtrade keurmerk.

Al met al zijn Nederlanders bepaalt niet zuinig als het gaat om schone handdoeken. Bijna 92% van de Nederlanders laat de handdoek maximaal 3 dagen aan het handdoekenrek hangen. Naast de dagelijkse handdoekenwisseling onder de helft van onze bevolking, wisselt meer dan 25% hiervan zijn of haar badtextiel om de dag. Opmerkelijk is dat samenwonenden vaker een schone handdoek pakken dan alleenstaanden (resp. 64% vs. 75%).

Inwoners van kleine plaatsen wisselen thuis vaker van handdoek. Zo gooit de helft van de inwoners van een dorp of kleine stad de handdoek gemiddeld dagelijks de wasmand in. Bij inwoners van grote steden ligt dit percentage op 36%.

Heerlijke en eerlijke handdoeken sparen

Met een gemiddelde huishoudenssamenstelling van 2,24 personen vliegen de handdoeken er in Nederland dus doorheen. “Kijkend naar ons handdoekengebruik zijn mooie handdoeken altijd welkom,” zegt Roely van den Brink van de afdeling Marketingcommunicatie bij Super de Boer. “Zowel uit onze eigen ervaring als uit het onderzoek weten we dat handdoeken niet alleen nuttige maar ook geliefde cadeaus zijn, meer nog dan bijvoorbeeld toegangskaartjes of serviesgoed. Vooral onze klanten met opgroeiende kinderen reageren enthousiast op deze actie.”

De handdoeken en badhanddoeken waar klanten voor kunnen sparen zijn gemaakt van fairtrade katoen en dragen het Max Havelaar keurmerk. Dit keurmerk staat voor eerlijke handel in ontwikkelingslanden. Eerlijke handel is één van de speerpunten in het verduurzamingsbeleid van Super de Boer.

Bij elke €15.- aan boodschappen of bij aankoop van actie- of fairtrade producten ontvangen klanten een spaarzegel. Voor €1.- en tien zegels krijgen klanten bij Super de Boer een handdoek van 50 bij 100 cm. Twee volle spaarkaarten en €2.- zijn samen goed voor een badhanddoek van 70 bij 140 cm. Deze eerlijke handdoeken zijn niet alleen van goede kwaliteit, maar ook mooi en superzacht en verkrijgbaar in vier kleuren: ivoor, grijs, lichtblauw en naturel. Om de serie compleet te maken verkoopt Super de Boer bijpassende washandjes voor €0,99 per stuk.

De actie loopt van 13 juli tot en met 6 september 2009.

Het online onderzoek van de handdoekenactie is uitgevoerd door Goos Marketing Research in Amstelveen onder ruim 500 (n=507) respondenten.