Amersfoort,
03
november
2009
|
00:00
Europe/Amsterdam

Super de Boer zet Fairtrade producten in de etalage

Deze week is de Fairtrade week van start gegaan, een landelijke campagne om bedrijven en consumenten kennis te laten maken met eerlijke producten die onder Fairtrade-voorwaarden zijn geproduceerd en verhandeld. Deze ‘eerlijke’ productweek vindt plaats van 2 tot en met 8 november. Als voortrekker op het gebied van duurzaamheid omarmt Super de Boer het initiatief. Zo brengt de supermarktketen zijn ruime aanbod van Fairtrade producten deze week volop onder de aandacht van zijn klanten.

De Fairtrade week is een initiatief van Max Havelaar. In het gehele land staan duurzame producten tijdens tal van activiteiten centraal. Ook Super de Boer zet zijn assortiment Fairtrade producten flink ‘in the picture’. Via het consumentenmagazine Lekker Leven informeert Super de Boer zijn klanten uitvoerig over de herkomst van het assortiment Fairtrade producten en geeft uitleg over het Max Havelaar en Rainforest Alliance keurmerk.

Super de Boer werkt voortdurend aan de invulling van zijn duurzaamheidsbeleid. Paul Vriesen, category manager bij Super de Boer: “Waar mogelijk grijpen wij de kans om ons assortiment te verduurzamen. Het meest actuele voorbeeld hiervan is onze huismerkthee dat sinds kort het Rainforest Alliance keurmerk mag dragen. Maar ook onze acties richten we heel bewust in rondom duurzame initiatieven, zoals onze zomeracties met de Fairtrade handdoeken en de duurzame Big Shopper. Zo proberen we met onze producten en campagnes onze invloed te gebruiken als het gaat om het leveren van een bijdrage aan de maatschappij en de bestrijding van onder andere armoede”.

“De beste manier om kennis te maken met Fairtrade producten, is door het zelf uit te proberen”, zegt Vriesen. “Daarom geven we deze week onze klanten meer uitleg waar zij de producten in de winkel kunnen vinden en hoe zij te herkennen zijn in de schappen. Maar ook worden onze Fairtrade producten met maar liefst 25% korting aangeboden”.

Duurzaam productassortiment

Super de Boer heeft inmiddels 32 Fairtrade producten met het Max Havelaar keurmerk in zijn assortiment. Zeventien producten daarvan zijn afkomstig van de leverancier Fair Trade Original, de producten in de opvallende witte verpakkingen. De supermarktketen is daarnaast de eerste Nederlandse supermarktformule die het Rainforest Alliance keurmerk - het groene kikkertje - niet alleen op zijn huismerkkoffie, maar ook op zijn assortiment huismerkthee mag gebruiken. Met deze certificering garandeert Super de Boer dat de thee op duurzame wijze is verbouwd en verwerkt.

Max Havelaar

Max Havelaar maakt geen Fairtrade producten, maar geeft er zijn eigen keurmerk aan. Dat keurmerk staat ook voor eerlijke handel. Het aantal producten met dit keurmerk is groeiende in Nederland. Dus dat betekent dat een groot deel van de opbrengst naar de boeren in ontwikkelingslanden zelf gaat. De arbeiders op de plantages krijgen behoorlijk betaald en de telers krijgen een gegarandeerde minimumprijs. Bovendien ontvangen de telers een ontwikkelingspremie voor sociaal-economische projecten waar zij zelf over mee mogen beslissen.