Amersfoort,
11
december
2009
|
00:00
Europe/Amsterdam

Super de Boer: overbodige prullaria is grootste ergernis in kerstpakket

De een ziet liever een blikje goede zalm in het kerstpakket dan de welbekende wildragout. De ander geeft eerder voorkeur aan een mooie fles rode wijn. Al met al zijn Nederlanders niet eenduidig als het gaat om de inhoud van hun kerstpakket. Wel gaat de voorkeur van de meeste consumenten uit naar een Hollands verrassingspakket, in plaats van een meer exotisch thema. Ruim een vijfde van de Nederlanders krijgt het liefst cadeau- of kortingsbonnen als bedankje van zijn of haar werkgever. Dat blijkt uit het ‘Super de Boer Feestdagenonderzoek’. De supermarktketen liet in verband met zijn lokale Weggeef-actie van het Mooi meegenomen pakket onderzoeken waar de voorkeur ligt van Nederlanders bij het krijgen van een verrassingspakket als bedankje of extraatje tijdens de feestdagen.

Een kerstpakket moet vooral nuttig zijn. Overbodige prullaria zijn dan ook een veelgehoorde klacht als het gaat om de inhoud van het kerstpakket. Zo geeft zelfs bijna een op de tien Nederlanders duidelijk aan voortaan helemaal geen onnodige voorwerpen meer in het kerstpakket te willen aantreffen. Woordvoerder van Super de Boer, Carien de Bas, licht toe: “We hebben het dan over spullen die men niet dagelijks gebruikt, zoals onderzetters, siervoorwerpen of kleine schaaltjes. Maar ook ragoutbakjes van bladerdeeg kunnen eigenlijk niet meer. Er zijn zoveel andere leuke, nieuwe en bruikbare producten.”

Voor ieder wat wils

Maar wat willen we dan wel graag van onze werkgever krijgen als bedankje voor de inspanningen van het afgelopen jaar? De Bas: “Nederlanders zijn verdeeld als het gaat om de inhoud. Zo blijkt bijna de helft van de respondenten wel graag een fles rode wijn te krijgen, of luxe vruchtensap. Daarentegen is er ook een grote groep die aangeeft geen drank in zijn of haar pakket te willen. De belangrijkste conclusie is vooral dat een pakket voor ieder wat wils biedt: ‘Een gevarieerd pakket gericht op dagelijks gebruik, maar ook met enkele verrassingen’”.

Zo mogen in een kerstpakket conserven niet ontbreken, zoals een blikje goede zalm (39%), kwalitatief hoogwaardige soep (27%) of een blik met fruit (24%). Ook chocoladelekkernijen doen het goed, vooral onder vrouwen. Bijna de helft van de respondenten (48%) – bij vrouwen zelfs 55% - geeft aan deze lekkernij graag terug te vinden in het kerstpakket. Gevolgd door luxe koffie (25%) of thee (23%), en nootjes voor bij de borrel (21%).

Liever een belevenis cadeau

Cadeau- of kortingsbonnen zijn in opkomst als alternatief voor het traditionele pakket. “Vooral in economisch krappere tijden is het fijn om iets te kunnen beleven in je vrije tijd, zonder hier zelf voor te hoeven betalen. Zo krijgen we ook zeer positieve reacties op de kortingsbonnen voor dagattracties die dit jaar voor het eerst in ons Mooi meegenomen pakket zitten. Je sluit hiermee tevens de kans op ongewenste producten of voorwerpen uit,” legt De Bas uit. “Al blijkt ook uit ons onderzoek dat het Hollands pakket bijna net zo populair is als een belevenis. Een combinatie van deze twee is dan misschien wel de beste oplossing!”

Lokale Weggeef-actie

Super de Boer deelt dit jaar zelf ook pakketten uit rond de kerst. Tot 31 januari sparen klanten voor het Mooi meegenomen pakket, een gratis boodschappenpakket ter waarde van ruim € 40,-. Alle 300 Super de Boer winkels schenken rond de feestdagen tientallen gratis pakketten aan de door klanten gekozen lokale helden of buurtbewoners die dit jaar een extraatje of een bedankje verdienen. Klanten van de supermarktketen kunnen tot en met 20 december via speciale wenskaarten zelf aangeven wie volgens hen een van de vele pakketten verdient.

Het ‘Super de Boer Feestdagenonderzoek’ is uitgevoerd door Goos Marketing Research in Amstelveen. Het onderzoek is online uitgevoerd bij een aselecte representatieve steekproef onder ruim 500 (n=511) respondenten.