Amersfoort,
23
december
2009
|
00:00
Europe/Amsterdam

Niet BN-ers als Marco Borsato maar lokale held of bijstandsgezin verdient ‘kerstpakket’ van Super de Boer

Ieder jaar rond de feestdagen laten we ons hart weer spreken. Zo blijkt uit het 'Super de Boer feestdagenonderzoek' dat het merendeel van de Nederlandse consumenten het liefste mensen uit de bijstand of met een laag inkomen een steuntje in de rug geeft in aanloop naar kerst. In verband met hun lokale weggeef-actie van duizenden Mooi meegenomen pakketten vroeg Super de Boer de Nederlandse consument aan wie zij het liefst een boodschappenpakket willen geven. Een op de vier Nederlanders geeft aan dat niet bekende Nederlanders – ondanks hun misère - een pakket als extraatje verdienen, maar juist mensen uit de omgeving die het echt nodig hebben.

Het liefste geeft men (51%) een gratis pakket aan gezinnen die het momenteel financieel zwaar hebben. Bijvoorbeeld omdat ze in de bijstand zitten of in problemen zijn gekomen door de crisis. Aan de andere kant vindt men (28%) het uitdelen van een boodschappenpakket ook een mooie geste om te laten zien hoezeer we bepaalde personen waarderen die altijd voor anderen klaarstaan, zoals familieleden of buren. Ook krantenbezorgers, postbodes of bejaardenverzorgers laten we graag zien hoezeer we hun inspanningen appreciëren.

Bij de bekende Nederlanders voeren hoofdzakelijk de personen die een zwaar jaar hebben gehad de lijsten aan en gaat het niet om erkentelijk zijn voor geleverde prestaties. Zo staan bij de BN-ers de failliete Marco Borsato (17%) en Dirk Scheringa (10%) veruit bovenaan. Onder politici vinden Nederlanders dat vooral Jan Peter Balkenende (10%) en Geert Wilders (13%) een pakket kunnen gebruiken. De laatste is vooral onder mannen veel genoemd (18%). In de categorie sporters mag – hoe kan het ook anders – Marianne Timmer op steun van een op de drie Nederlanders rekenen (34%), op afstand gevolgd door Yuri van Gelder (7%) en Rafael van der Vaart (5%).

Opvallend is wel dat voor alle categoriëen van bekende Nederlanders geldt dat bijna een kwart van de ondervraagden eigenlijk vindt dat zij allemaal het pakket niet verdienen, omdat zij al genoeg hebben. Ook hier klinkt door dat het weggeven van pakketten rond de kerstperiode vooral gericht moet zijn op personen of instanties die het écht nodig hebben.

Duizenden weg te geven pakketten: mooi meegenomen

Super de Boer liet het onderzoek uitvoeren als onderdeel van hun Weggeef-actie van het Mooi meegenomen pakket. Deze maand sparen klanten bij Super de Boer voor het gratis boodschappenpakket. Omdat er in de omgeving van de supermarkten vaak tientallen personen zijn die met kerst een steuntje in de rug verdienen, delen de 300 Super de Boer winkels duizenden pakketten uit. De personen in de omgeving van de supermarkt zijn genomineerd door eigen klanten. Uit de reacties van klanten blijken vaak bijstandsgezinnen of alleenstaande moeders terug te keren als genomineerden.

Tot en met 20 december konden klanten van de supermarktketen op speciale wenskaarten aangeven wie in hun omgeving een gratis pakket verdient. Afgelopen maandag 21 december zijn de mooiste wensen door de supermarkt zelf gekozen. Deze week worden duizenden pakketten aan de lokaal gekozen speciale personen overhandigd.

Het ‘Super de Boer Feestdagenonderzoek’ is uitgevoerd door Goos Marketing Research in Amstelveen. Het onderzoek is online uitgevoerd bij een aselecte representatieve steekproef onder ruim 500 (n=511) respondenten.