Wijk bij Duurstede,
12
juni
2013
|
05:59
Europe/Amsterdam

Vraag naar ‘nieuwe’ kroketreceptuur boven verwachting

Van Dobben profiteert van toenemende vraag naar betrouwbare voedselproducten

Royaan CEO Bart Bakker
Begin dit jaar hebben we de nieuwe receptuur geïntroduceerd. De markt is erg enthousiast en waardeert de pure smaak door de kwaliteitsingrediënten. We willen eindconsumenten het snacken op deze manier opnieuw laten ontdekken.
Royaan CEO Bart Bakker

Snackfabrikant Royaan (bekend van delicatessensnacks als Kwekkeboom en Van Dobben) rapporteert een sterke groei van de afzet van de nieuwe Van Dobben kroketten en bitterballen. Begin april introduceerde het bedrijf de nieuwe receptuur (gebaseerd op het originele recept van Aat van Dobben uit 1945). Hierin zijn alleen nog eerlijke en verse ingrediënten verwerkt (hoogwaardig vers rundvlees, bouillon, kruiden, specerijen en roomboter), zonder kunstmatige smaakversterkers. Van Dobben is volledig terug bij de delicatessentraditie en de oorspronkelijke productie van het merk, een stap die, zo blijkt, aanslaat bij afnemers (w.o. horeca, cafetaria, supermarkten) en eindconsumenten.

De groei van meer dan 15% is boven verwachting, aldus CEO Bart Bakker die zegt te profiteren van het afnemende consumentenvertrouwen in voedselproducten waarvan niet duidelijk is wat er in zit en wat de herkomst van de ingrediënten is. “Begin dit jaar hebben we de nieuwe receptuur geïntroduceerd. De markt is erg enthousiast en waardeert de pure smaak door de kwaliteitsingrediënten. We willen eindconsumenten het snacken op deze manier opnieuw laten ontdekken.”

Later dit jaar volgen nieuwe productintroducties, ook van delicatessenmerk Kwekkeboom, geënt op dezelfde filosofie en overtuiging waarbij de fabrikant alleen volledig traceerbare en hoogwaardige ingrediënten gebruikt.

Bakker: “We horen consumenten steeds vaker zeggen ‘als ik snack doe ik het goed en wil ik weten wat ik in mijn mond stop’. Dat sluit naadloos aan op trends die in andere voedingssegmenten al eerder zichtbaar waren en onder een vergrootglas zijn komen te liggen door de recente voedingsschandalen.”

 

Boilerplate

Royaan
Royaan is actief op de Nederlandse markt voor diepvriessnacks. Met een omzet van €71 miljoen, is de onderneming met name sterk in merkproducten voor snackbar/cafetaria’s, horeca en catering. Via het foodservice kanaal worden de merken Buitenhuis, Willie Dokter, Laan, Van Dobben en Kwekkeboom afgezet. Via de retail verkoopt Royaan aan de consument onder de merken Van Dobben, Bakker (kaassoufflés), Tjendrawasih en Mayam (oosterse snacks). Bij Royaan werken 275 medewerkers op vijf locaties in Nederland.

Royaan is in 2007 ontstaan uit de fusie tussen de familiebedrijven Buitenhuis Snacks en Cold Food, de eigenaar van Kwekkeboom en Van Dobben. Deze fusie werd mede mogelijk gemaakt door de Nederlandse investeringsmaatschappij NPM Capital, die sindsdien de verdere expansie van Royaan heeft gesteund. In het jaar van de fusie is Bakker Kaassoufflés gekocht, in 2010 de maker van oosterse snacks Tjendrawasih en begin 2011 gehaktballenspecialist Willie Dokter.

Deel dit bericht

Laatste nieuws