Wijk bij Duurstede,
19
maart
2013
|
00:00
Europe/Amsterdam

TNO en Royaan werken samen aan verbeterde ingrediënten snacks

Van+Dobben+croquettenproductie

In het kader van de verhoogde aandacht van overheid en consument voor gezonde en duurzame voeding wil de voedingsindustrie de nutriëntsamenstelling van voedingsmiddelen verbeteren, terwijl het product voor de consument zoveel mogelijk gelijk dient te blijven. Om dit te bewerkstelligen werkt TNO met een cluster van bedrijven waaronder Royaan aan oplossingen voor het meervoudig herformuleren van deze producten binnen een zogenaamd publiek-private-samenwerking.

De deelnemende bedrijven, Peijnenburg, Zeelandia, Enckhuizerkoek fabriek, Sensus, Enkco Holten, Royaan, Kikkoman, krijgen daarbij toegang tot de laatste precompetitieve wetenschappelijke kennis. Daarnaast ontwikkelen zij samen met de kennisinstellingen aan nieuwe herformuleringsoplossingen. Ook Wageningen UR is betrokken bij het project en neemt een consumenten studie met de geherformuleerde producten voor haar rekening. Albert Heijn en Sodexo treden op als adviseur. Dit consortium is uniek in Nederland en juist de gezamenlijke aanpak zorgt ervoor dat nieuwe gezonde en duurzame voedingsproducten realiseerbaar zijn door de bedrijven. Het project is in juni 2012 gestart en heeft een looptijd van in totaal drie jaar.

Succesvol meervoudig herformuleren
Bij het opzetten van het consortium is gezocht naar een combinatie van bedrijven uit zowel de ingrediëntentak, de producerende tak en de retail. Dit draagt bij aan de integrale kennisontwikkeling die nodig is om de strategie voor meervoudig herformuleren te kunnen valideren van modelsysteem naar applicatie en vervolgens implementatie. Dit wordt een grote doorbraak in meervoudig herformuleren van ingrediënt naar consument.

Afgelopen weken bleek maar weer hoe belangrijk dit onderwerp is aldus Ronald Visschers, Business Line Manager bij TNO. Minister Schippers geeft aan “Verbetering van de productsamenstelling staat bij producenten en retailers stevig op de agenda. Ik zie een toegenomen inzet en meer afstemming tussen verschillende partijen.” Toch geeft ze aan dat er zeker nog verbeteringen nodig zijn en dit project levert daar een waardevolle bijdrage aan”, aldus Visschers. TNO is een belangrijke steunpilaar voor de voedingsmiddelenbedrijven  die gezonde ingrediënten willen ontwikkelen en toepassen in hun producten.

[Einde bericht]

Boilerplate

Royaan
Royaan is actief op de Nederlandse markt voor diepvriessnacks. Met een omzet van €71 miljoen, is de onderneming met name sterk in merkproducten voor snackbar/cafetaria’s, horeca en catering. Via het foodservice kanaal worden de merken Buitenhuis, Willie Dokter, Laan, Van Dobben en Kwekkeboom afgezet. Via de retail verkoopt Royaan aan de consument onder de merken Van Dobben, Bakker (kaassoufflés), Tjendrawasih en Mayam (oosterse snacks). Bij Royaan werken 275 medewerkers op vijf locaties in Nederland.

Royaan is in 2007 ontstaan uit de fusie tussen de familiebedrijven Buitenhuis Snacks en Cold Food, de eigenaar van Kwekkeboom en Van Dobben. Deze fusie werd mede mogelijk gemaakt door de Nederlandse investeringsmaatschappij NPM Capital, die sindsdien de verdere expansie van Royaan heeft gesteund. In het jaar van de fusie is Bakker Kaassoufflés gekocht, in 2010 de maker van oosterse snacks Tjendrawasih en begin 2011 gehaktballenspecialist Willie Dokter.

Laatste nieuws
Vragen?
Download persbericht
Deel dit bericht
Deel op: Twitter
Deel op: Facebook
Deel op: LinkedIn