Wijk bij Duurstede,
18
augustus
2014
|
06:00
Europe/Amsterdam

Snackfabrikant Royaan boort met innovatieve ovensnacks nieuwe afzetmarkt voor foodservice industrie aan

Unieke technologie maakt frituren van snacks overbodig

Luchtvaartmaatschappijen, tankstations, evenementorganisatoren, cateraars, horeca en bioscopen kunnen op korte termijn hoogwaardige croquetten en bitterballen van Kwekkeboom verkopen. Voor deze partijen was het tot op heden niet altijd mogelijk om krokante en lekkere snacks op hun locaties aan te bieden omdat ze daar niet mogen frituren of geen frituurfaciliteiten hebben. Snackfabrikant Royaan introduceert onder het merk Kwekkeboom een volwaardig assortiment van krokante ovensnacks en –hapjes; alle voorzien van een unieke gepatenteerde krokante-korst-technologie. Het bedrijf creëert hiermee nieuwe afzetmarkten voor klanten in foodservice. Later dit jaar volgt introductie richting consumenten.

Royaan verwierf vorig jaar de licentierechten voor de Benelux van deze wereldwijd gepatenteerde krokante-korst-technologie. De technologie, een doorbraak volgens insiders, zal een grote impuls geven aan het aanbod bestaande snacks maar vooral ook aan dat van nieuwe hapjes die in een oven bereid kunnen worden. Want niet eerder was het mogelijk om in de oven een snack net zo krokant en lekker te bereiden als in een frituurpan. Bovendien behouden ze hun krokantheid in warmhoudkasten en dus kunnen aanbieders grote hoeveelheden al eerder klaarmaken. Dat biedt mogelijkheden voor verkoop van snacks, bijvoorbeeld tijdens pauzes bij films en sportwedstrijden als bezoekers in korte tijd iets te eten willen bestellen.

Volgens ceo Bart Bakker boort zijn bedrijf met de nieuwe toegepaste krokante-korst-technologie een nog niet bestaande productcategorie aan in Nederland die een volwaardig alternatief biedt voor de categorie frituursnacks. Reisorganisatie Corendon serveert inmiddels sinds begin juli oer-Hollandse broodjes Kwekkeboom croquet. Voorheen was het serveren van een broodje met een lekkere, krokante kroket in de lucht ondenkbaar. Daarnaast testen HMS Host en bioscoop exploitant Pathé de nieuwe producten.

Even krokant en lekker als gefrituurde snacks
Tot voor kort was de kwaliteit van een snack uit de oven geen feest, zo stelt Bakker: “De korst was niet krokant genoeg, zelfs slap en om die reden niet te vergelijken met een goed gefrituurde snack. Geen enkele fabrikant kreeg het tot op heden goed voor elkaar om krokante en lekkere snacks te produceren die je in de oven kunt bereiden. “Om die reden waren ook wij als fabrikant niet actief in het ovensegment. De kwaliteit die Royaan nu kan bieden is ongeëvenaard.”

Het maken van snacks is een delicaat proces, en nog delicater als je constante kwaliteit wil bij grote productievolumes. Na uitvoerig testen is Royaan nu zover dat ze een assortiment van zeven Kwekkeboom ovenproducten kan introduceren, allereerst in de foodservice markt.

Bakker denkt met de nieuwe krokante ovensnacks en -hapjes ondernemers in foodservice grote toegevoegde waarde te kunnen bieden: “We spelen in op een efficiënte bereiding op locatie en uitbreiding van het productaanbod. Omdat er naast een stijging in verkopen ook nog eens minder derving is, verhoogt dat het rendement van hun operatie aanzienlijk. Onze ovensnacks zijn voor consumenten niet te onderscheiden van gefrituurde snacks. Dat biedt voor de foodservice industrie veel mogelijkheden om in de categorie warme snacks groei te genereren.”

 

Een ding is zeker: we gaan in deze nieuwe categorie de grenzen opzoeken en consumenten verrassen met nieuwe alternatieven voor bestaande ovenhapjes
Bart Bakker, CEO Royaan

Impuls voor Kwekkeboom merk
Later dit jaar gaat Kwekkeboom zijn ovensnacks en -hapjes ook introduceren in het retailkanaal. Het merk Kwekkeboom krijgt met de introductie van de krokante-korst-technologie een nieuwe impuls en heeft de ambitie om met ovensnacks en –hapjes een nieuwe productcategorie in Nederland neer te zetten. Bakker: “We starten met de introductie van onze producten aan boord van vliegtuigen en treinen, binnen horecagelegenheden, in pompstations en bioscopen en op evenementen waar je nu nog geen lekkere krokante snacks kunt kopen. Later dit jaar introduceren we een reeks ovenproducten in de supermarkt zodat consumenten de producten ook thuis in hun oven kunnen bereiden. Ook hier verwachten we veel van.”

Naast de traditionele snackproducten als kroketten, bitterballen, kiphapjes en kaashapjes heeft Royaan diverse nieuwe ovenproducten in ontwikkeling die met dezelfde krokante-korst-technologie bereid kunnen worden. Bakker zegt daar pas later over te communiceren: “Een ding is zeker: we gaan in deze nieuwe categorie de grenzen opzoeken en consumenten verrassen met nieuwe alternatieven voor bestaande ovenhapjes.”

Strategie
Anderhalf jaar geleden presenteerde snackfabrikant Royaan zijn nieuwe meerjarenstrategie ‘snacken opnieuw ontdekken’. De producent meldde toen in te zetten op de productie van snacks van premium kwaliteit, bereid met verse en eerlijke ingrediënten en ontdaan van niet functionele bestanddelen. Innovatie, co-creatie en verduurzaming van de keten samen met leveranciers en afnemers is een tweede pijler onder de strategie van het bedrijf. Ook de introductie van Kwekkeboom ovenproducten past in deze ingezette lijn. “We willen snacken beter, gemakkelijker en lekkerder maken. Met de introductie van Kwekkeboom ovenproducten kan straks iedereen thuis of buiten de deur genieten van warme snacks van topkwaliteit”, aldus Bakker.

Assortiment Kwekkeboom Oven foodservice
Kwekkeboom Oven bij Corendon Airlines
Royaan CEO Bart Bakker
Over Royaan

Royaan is actief op de Europese markt voor snacks, met de focus op de Nederlandse en Belgische foodservice en retailmarkt. Met een omzet van €71 miljoen, is Royaan met name sterk in merkproducten voor snackbar/cafetaria’s, horeca en catering. Twee op de drie foodservice locaties verkoopt één of meerdere producten uit het Royaan assortiment onder de merken Van Dobben, Kwekkeboom, Buitenhuis, Willie Dokter, Laan en KB. In het supermarktkanaal is Royaan aanwezig met de merken Van Dobben, Kwekkeboom, Tjendrawasih en Mayam (Oosterse snacks). Met een heldere zelfstandige koers gaat Royaan terug naar de basis van de sterke delicatessentraditie van de merken Van Dobben en Kwekkeboom, samengevat in de nieuwe missie: Nederland weer smaak geven. In deze missie staan vier kernwaarden centraal: eerlijk, vers, plezier en samen. Wat Royaan betreft krijgt de snack weer haar rechtmatige plaats in de belevingswereld van de consument: als lekkere, smaakvolle en verantwoorde kwaliteitsdelicatesse waar je bewust van kan genieten. 

Royaan, snacken opnieuw ontdekken!
www.royaan.nl