Wijk bij Duurstede,
19
november
2012
|
00:00
Europe/Amsterdam

Kwaliteit, smaak en merken Van Dobben en Kwekkeboom centraal

Royaan zoekt toekomst in premiumsegment snackmarkt

Royaan CEO Bart Bakker
Er is een markt voor smaakvolle en eerlijke producten waar de consument voor wil betalen. Onze merken passen daar naadloos in met smaakvolle kwaliteitsproducten die voldoen aan de verwachtingen van een steeds groter wordende groep consumenten.
Royaan CEO Bart Bakker

Snackproducent Royaan (Van Dobben en Kwekkeboom) gaat zich na het afbreken van de recente fusieonderhandelingen volledig concentreren op de ontwikkeling en productie van hoogwaardige snackproducten. Daarmee richt het bedrijf zich op een steeds groter wordende groep kritische consumenten die smaakvolle en eerlijke voedingsproducten verlangt. De delicatessen-traditie van haar topmerken Van Dobben en Kwekkeboom zal het fundament worden onder de toekomstige ontwikkeling van het hele productassortiment.

Naast een hoofdrol voor de twee merkiconen Kwekkeboom en Van Dobben zal Royaan via co-creatie met klanten hoogwaardige producten ontwikkelen en produceren die beantwoorden aan diezelfde consumentenvraag. Het bedrijf kiest met de nieuwe strategie voor top-kwaliteit, smaak, zorg en aandacht in plaats van schaalvergroting.

In de nieuwe groeistrategie van Royaan zal het assortiment voor 100% voldoen aan de kernwaarden smaakvol (meer verse ingrediënten), eerlijk (zo min mogelijk E-nummers) en transparantie (precies vertellen wat erin zit) – ook in termen van prijsstelling en segmentatie. Samenwerkingsverbanden met food innovatie organisaties en belangenverenigingen gaan de product- en procesinnovatie een impuls geven. Die samenwerking draagt bij aan nieuwe bereidingswijzen en recepturen, en in een effectieve ketenverversing.

“Met onze nieuwe strategie gaan we heel bewust voor de bovenkant van de snackmarkt”, aldus Bart Bakker, ceo van Royaan Groep. “Er is een markt voor smaakvolle en eerlijke producten waar de consument voor wil betalen. Onze merken passen daar naadloos in met smaakvolle kwaliteitsproducten die voldoen aan de verwachtingen van een steeds groter wordende groep consumenten. Dat segment willen we laten groeien door samen met grossiers en klant-eindverbruikers (horeca, cafetaria, snackbars) in zowel de Out-of-Home markt als in de retail de premium snackmarkt verder te ontwikkelen.”

Royaan gaat samen met klanten toegevoegde waarde in de keten creëren. “De gehele markt zal gaandeweg inzien dat deze beweging naar boven toe een goede ontwikkeling is voor het rendement in de hele keten, van leverancier tot consument. Groei is goed voor iedereen. Dus ook voor onze klanten.”

Voor Royaan impliceert de nieuwe koers strategische keuzes en nieuwe investeringen in kwaliteit en smaakvolle producten. Bakker: “We geloven dat als je in een snack alleen maar goede en eerlijke ingrediënten stopt, de consument je uiteindelijk beloont.”

Bewust genieten versus gedachteloos snacken
Royaan wil zich voor alles gaan onderscheiden bij de eindgebruiker, de consument. “Vroeger was een snack een delicatesse en kende zo zijn eigen genietmomenten. Snacken van nu is soms gedachteloos consumeren geworden waarbij de consument niet altijd weet wat er in het product zit. De eerlijke smaak en het bewuste plezier gaan we
terugbrengen in snacken”, zo stelt Bakker.

Royaan zal begin 2013 een eigen Smaakkeuken openen, waar samen met klanten en leveranciers de ideale ‘snackbeleving’ wordt gedefinieerd en producten in een co-creatie proces worden gemaakt. “Denk aan heerlijke en gezonde productconcepten op basis van soja, granen, groenten of kaas. Onze klanten kunnen op deze wijze veel beter dan nu inspelen op consumenten die bewust en gezond willen leven en in samenwerking met ons hun eigen assortiment aanpassen.”

[Einde bericht]

Boilerplate

Over Royaan
Royaan is actief op de Nederlandse markt voor diepvriessnacks. Met een omzet van €71 miljoen, is de onderneming met name sterk in merkproducten voor snackbar/cafetaria’s, horeca en catering. Via het foodservice kanaal worden de merken Buitenhuis, Willie Dokter, Laan, Van Dobben en Kwekkeboom afgezet. Via de retail verkoopt Royaan aan de consument onder de merken Van Dobben, Bakker (kaassoufflés), Tjendrawasih en Mayam (oosterse snacks). Bij Royaan werken 275 medewerkers op vijf locaties in Nederland. Royaan is in 2007 ontstaan uit de fusie tussen de familiebedrijven Buitenhuis Snacks en Cold Food, de eigenaar van Kwekkeboom en Van Dobben. Deze fusie werd mede mogelijk gemaakt door de Nederlandse investeringsmaatschappij NPM Capital, die sindsdien de verdere expansie van Royaan heeft gesteund. In het jaar van de fusie is Bakker Kaassoufflés gekocht, in 2010 de maker van oosterse snacks Tjendrawasih en begin 2011 gehaktballenspecialist Willie Dokter.

Over Van Dobben
Van Dobben is vooral bekend door de heerlijke croquetten. Op 28 juni 1945 opende Aat van Dobben in hartje Amsterdam een broodjeszaak. Het startpunt van de bekende Van Dobben croquetten. Deze croquetten zijn rijke, goedgevulde ragouts met lekkere blokjes vlees in een krokant jasje. Maar er zijn tegenwoordig ook andere lekkernijen, zoals de rundvlees saucijzenbroodjes. Ook heel erg Van Dobben.

Over Kwekkeboom
Kwekkeboom is natuurlijk bekend van de rundvleeskroketten en bitterballen. Dat zijn op zichzelf bijzondere lekkernijen met een heel eigen smaak. Maar Kwekkeboom bereidt veel meer specialiteiten, die alleen al door de verrassende ingrediënten een geheel eigen karakter hebben. Met Kwekkeboom serveert u altijd iets bijzonders. Ambachtelijk, authentiek en smaakvol. Juist dat maakt de unieke smaak van de enige, echte Kwekkeboom. En dát blijft: toen, nu en voor altijd... Superieure smaak sinds 1900.
 

Deel dit bericht

Laatste nieuws