Wijk bij Duurstede/Tilburg,
13
februari
2012
|
00:00
Europe/Amsterdam

Perscommuniqué tweede fase onderzoek NMa inzake fusie

Ad van Geloven en Royaan Groep, producenten van diepvriessnacks met bekende merken als Mora, Hebro, Kwekkeboom en Van Dobben, hebben van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) de mededeling ontvangen dat de eerste fase van het onderzoek naar hun voorgenomen samenvoeging is afgerond. Na deze verkennende eerste fase gaat de NMa verder onderzoeken of de voorgenomen fusie de mededinging op de Nederlandse markt op significante wijze zou kunnen belemmeren.

Begin november kondigden Ad van Geloven en Royaan aan dat zij hun krachten willen bundelen. De samenvoeging stelt de bedrijven in staat om kwalitatief hoogwaardige producten en de afzet daarvan verder te ontwikkelen en legt de basis voor een expansie binnen en buiten de Nederlandse en Belgische thuismarkt. Volgens de beoogde partners
is een verdere schaalvergroting nodig om mee te komen in een snel ontwikkelende en sterk concurrerende markt voor gemaksvoeding in Europa.

"Wij blijven het volste vertrouwen hebben in het slagen van deze fusie en zijn er onverminderd van overtuigd dat onze samenvoeging geen negatieve gevolgen zal hebben voor afnemers op de retailmarkt en de foodservice-markt" zegt Peter Doodeman, CEO van Ad van Geloven. "De overlap op de Nederlandse snackmarkt is beperkt omdat we grotendeels verschillende segmenten en doelgroepen bedienen. In het krokettensegment bedienen onze wederzijdse merken verschillende kanalen en consumentengroepen. En in de productie van snacks onder private label blijven er na de samenvoeging in elk segment minimaal drie sterke concurrenten over, nog afgezien van de concurrentie uit het buitenland en vanuit aanpalende markten."

De Europese Commissie heeft inmiddels het groene licht gegeven voor de bundeling in België. Op 16 januari 2012 verwees zij de zaak voor verder onderzoek naar de gevolgen op de Nederlandse markt voor diepgevroren snacks door naar de NMa. Het verkennende onderzoek in de eerste fase is afgerond binnen de 4 weken die daar voor staan en voor de tweede fase heeft de NMa 13 weken de tijd.

Peter Doodeman                                   Bart Bakker
CEO Ad van Geloven                             CEO Royaan Groep

Boilerplate

Ad van Geloven
Ad van Geloven is actief op de markt van diepvriessnacks in Nederland en België. De onderneming produceert een breed assortiment snacks voor zowel de retail als het professionele segment van horeca, fastservice en catering. In de retailmarkt is Ad van Geloven bekend door de merken Mora en Hebro, en in de foodservice markt door de merken Mora, Ad van Geloven, Van Lieshout en Welten. De omzet van €174 miljoen wordt gerealiseerd door 835 medewerkers op vier vestigingen in Nederland en één in België Ad van Geloven opende in 1960 zijn eerste vleesverwerkende fabriek. De familieonderneming is in 1989 overgenomen door het Britse Hazlewood Plc en in 2001 weer verzelfstandigd door het management, gesteund door investeringsmaatschappij Gilde. In 2003 neemt Egeria de belangen van Gilde over. Na enkele kleinere overnames in de jaren negentig sloeg Ad van Geloven in 2006 een grote slag met de overname Mora. Via deze Unilever-dochter kreeg het bedrijf een positie op de Belgische markt en een productievestiging in het Belgische Mol. Sinds 2008 is de onderneming in handen van Lion Capital, een Brits private equityhuis dat omvangrijke belangen heeft in de voedingssector.

Royaan
Royaan is actief op de Nederlandse markt voor diepvriessnacks. Met een omzet van €71 miljoen, is de onderneming met name sterk in merkproducten voor snackbar/cafetaria’s, horeca en catering. Via het foodservice kanaal worden de merken Buitenhuis, Willie Dokter, Laan, Van Dobben en Kwekkeboom afgezet. Via de retail verkoopt Royaan aan de consument onder de merken Van Dobben, Bakker (kaassoufflés), Tjendrawasih en Mayam (oosterse snacks). Bij Royaan werken 275 medewerkers op vijf locaties in Nederland.

Royaan is in 2007 ontstaan uit de fusie tussen de familiebedrijven Buitenhuis Snacks en Cold Food, de eigenaar van Kwekkeboom en Van Dobben. Deze fusie werd mede mogelijk gemaakt door de Nederlandse investeringsmaatschappij NPM Capital, die sindsdien de verdere expansie van Royaan heeft gesteund. In het jaar van de fusie is Bakker Kaassoufflés gekocht, in 2010 de maker van oosterse snacks Tjendrawasih en begin 2011 gehaktballenspecialist Willie Dokter.

Deel dit bericht
Laatste nieuws
Vragen?
Download persbericht