Wijk bij Duurstede/Tilburg,
14
september
2012
|
00:00
Europe/Amsterdam

Perscommuniqué inzake fusiebesluit NMa Royaan en Ad van Geloven

Ad van Geloven en Royaan Groep, producenten van diepvriessnacks met bekende merken als Mora, Hebro, Kwekkeboom en Van Dobben, hebben van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) de mededeling ontvangen dat hun voorgenomen fusie onder voorwaarde kan rekenen op goedkeuring. De beoogde combinatie moet dan wel de supermarktactiviteiten van het merk Van Dobben afstoten. Van Dobbens activiteiten op de foodservicemarkt (onder meer snackbar/cafetaria’s, horeca en catering), veruit het grootste deel van productie en verkoop, blijven ongemoeid en mogen onderdeel worden van de nieuwe combinatie onder de merknaam Van Dobben.

Begin november 2011 kondigden Ad van Geloven en Royaan aan dat zij hun krachten willen bundelen. De samenvoeging stelt de bedrijven in staat om kwalitatief hoogwaardige producten en de afzet daarvan verder te ontwikkelen en legt de basis voor een expansie binnen en buiten de Nederlandse en Belgische thuismarkt.

“Met dit NMa-besluit in handen zullen Royaan en Ad van Geloven zich verder buigen over het afstoten van de supermarktactiviteiten van Van Dobben”, zegt Peter Doodeman, CEO van Ad van Geloven. “Verder gaan wij beide naar onze aandeelhouders, respectievelijk Lion Capital en NPM Capital, om te kijken of de beoogde fusie onder de door de NMa gewenste randvoorwaarden nog steeds haalbaar is. We denken voor dat proces nog enige tijd nodig te hebben. Tot dat moment blijft het voor onze afzonderlijke bedrijven ‘business as usual’.”

De beoordeling van de mededingingsaspecten van de beoogde fusie heeft twaalf maanden in beslag genomen. De Europese Commissie gaf op 16 januari 2012 het groene licht voor de bundeling van activiteiten in België en verwees de zaak naar de NMa voor verder onderzoek naar de gevolgen op de Nederlandse markt voor diepgevroren snacks.


Peter Doodeman                                         Bart Bakker
CEO Ad van Geloven                                   CEO Royaan Groep

Boilerplate

Ad van Geloven
Ad van Geloven is actief op de markt van diepvriessnacks in Nederland en België. De onderneming produceert een breed assortiment snacks voor zowel de retail als het professionele segment van horeca, fastservice en catering. In de retailmarkt is Ad van Geloven bekend door de merken Mora en Hebro, en in de foodservice markt door de merken Mora, Ad van Geloven, Van Lieshout en Welten. De omzet van €174 miljoen wordt gerealiseerd door 835 medewerkers op vier vestigingen in Nederland en één in België Ad van Geloven opende in 1960 zijn eerste vleesverwerkende fabriek. De familieonderneming is in 1989 overgenomen door het Britse Hazlewood Plc en in 2001 weer verzelfstandigd door het management, gesteund door investeringsmaatschappij Gilde. In 2003 neemt Egeria de belangen van Gilde over. Na enkele kleinere overnames in de jaren negentig sloeg Ad van Geloven in 2006 een grote slag met de overname Mora. Via deze Unilever-dochter kreeg het bedrijf een positie op de Belgische markt en een productievestiging in het Belgische Mol. Sinds 2008 is de onderneming in handen van Lion Capital, een Brits private equityhuis dat omvangrijke belangen heeft in de voedingssector.

Royaan
Royaan is actief op de Nederlandse markt voor diepvriessnacks. Met een omzet van €71 miljoen, is de onderneming met name sterk in merkproducten voor snackbar/cafetaria’s, horeca en catering. Via het foodservice kanaal worden de merken Buitenhuis, Willie Dokter, Laan, Van Dobben en Kwekkeboom afgezet. Via de retail verkoopt Royaan aan de consument onder de merken Van Dobben, Bakker (kaassoufflés), Tjendrawasih en Mayam (oosterse snacks). Bij Royaan werken 275 medewerkers op vijf locaties in Nederland.

Royaan is in 2007 ontstaan uit de fusie tussen de familiebedrijven Buitenhuis Snacks en Cold Food, de eigenaar van Kwekkeboom en Van Dobben. Deze fusie werd mede mogelijk gemaakt door de Nederlandse investeringsmaatschappij NPM Capital, die sindsdien de verdere expansie van Royaan heeft gesteund. In het jaar van de fusie is Bakker Kaassoufflés gekocht, in 2010 de maker van oosterse snacks Tjendrawasih en begin 2011 gehaktballenspecialist Willie Dokter.

Deel dit bericht

Laatste nieuws