Wijk bij Duurstede/Tilburg,
12
oktober
2012
|
00:00
Europe/Amsterdam

Perscommuniqué fusiebesprekingen Royaan en Ad van Geloven afgebroken

Ad van Geloven en Royaan Groep, producenten van diepvriessnacks met bekende merken als Mora, Hebro, Kwekkeboom en Van Dobben, hebben de onderhandelingen over hun voorgenomen fusie definitief afgebroken. Zij kunnen geen overeenstemming bereiken over de voorwaarden waaronder zij verder zouden kunnen gaan, zo laten de bedrijven in een gezamenlijke verklaring weten.

Beide bedrijven zullen nu op eigen kracht verder gaan en invulling geven aan hun individuele groeistrategieën.


CEO Ad van Geloven                         CEO Royaan Groep
Peter Doodeman                               Bart Bakker

Boilerplate

Ad van Geloven
Ad van Geloven is actief op de markt van diepvriessnacks in Nederland en België. De onderneming produceert een breed assortiment snacks voor zowel de retail als het professionele segment van horeca, fastservice en catering. In de retailmarkt is Ad van Geloven bekend door de merken Mora en Hebro, en in de foodservice markt door de merken Mora, Ad van Geloven, Van Lieshout en Welten. De omzet van €174 miljoen wordt gerealiseerd door 835 medewerkers op vier vestigingen in Nederland en één in België Ad van Geloven opende in 1960 zijn eerste vleesverwerkende fabriek. De familieonderneming is in 1989 overgenomen door het Britse Hazlewood Plc en in 2001 weer verzelfstandigd door het management, gesteund door investeringsmaatschappij Gilde. In 2003 neemt Egeria de belangen van Gilde over. Na enkele kleinere overnames in de jaren negentig sloeg Ad van Geloven in 2006 een grote slag met de overname Mora. Via deze Unilever-dochter kreeg het bedrijf een positie op de Belgische markt en een productievestiging in het Belgische Mol. Sinds 2008 is de onderneming in handen van Lion Capital, een Brits private equityhuis dat omvangrijke belangen heeft in de voedingssector.

Royaan
Royaan is actief op de Nederlandse markt voor diepvriessnacks. Met een omzet van €71 miljoen, is de onderneming met name sterk in merkproducten voor snackbar/cafetaria’s, horeca en catering. Via het foodservice kanaal worden de merken Buitenhuis, Willie Dokter, Laan, Van Dobben en Kwekkeboom afgezet. Via de retail verkoopt Royaan aan de consument onder de merken Van Dobben, Bakker (kaassoufflés), Tjendrawasih en Mayam (oosterse snacks). Bij Royaan werken 275 medewerkers op vijf locaties in Nederland.

Royaan is in 2007 ontstaan uit de fusie tussen de familiebedrijven Buitenhuis Snacks en Cold Food, de eigenaar van Kwekkeboom en Van Dobben. Deze fusie werd mede mogelijk gemaakt door de Nederlandse investeringsmaatschappij NPM Capital, die sindsdien de verdere expansie van Royaan heeft gesteund. In het jaar van de fusie is Bakker Kaassoufflés gekocht, in 2010 de maker van oosterse snacks Tjendrawasih en begin 2011 gehaktballenspecialist Willie Dokter.

Deel dit bericht
Laatste nieuws
Vragen?
Download persbericht