Wijk bij Duurstede,
22
oktober
2014
|
00:00
Europe/Amsterdam

Eindelijk nieuwe ovensnack die net zo krokant is als frituursnack

Frituurpan kan voor snacks thuis definitief op zolder

Klik voor grote versie
infographic
Deel deze infographic via social media of op uw site

Door een innovatieve producttechnologie van fabrikant Royaan is het nieuwe assortiment ovensnacks van Kwekkeboom voortaan net zo krokant als snacks uit de frituur. Daarmee zijn alle nadelen van thuis frituren verleden tijd en kan de frituurpan voor het bereiden van snacks voorgoed naar zolder. De nieuwe generatie ovensnacks en –hapjes, voorzien van een krokante-korst-technologie is vanaf 20 oktober verkrijgbaar bij de supermarkten van Albert Heijn en de week erna ook in de winkels van Jumbo. Naast kroketten en bitterballen (met 100% rundvlees) zijn er ook kaashapjes met cheddar en vier varianten kiphapjes (met 100% kipfilet).

Enkele maanden geleden introduceerde Kwekkeboom fabrikant Royaan de ovensnacks al met groot succes bij bedrijven die buitenshuis actief zijn. Zo zijn de Kwekkeboom Oven croquetten op vluchten van Corendon inmiddels elke dag uitverkocht. “Wij hebben de Kwekkeboom Oven croquetten nu drie maanden aan boord van een aantal van onze vluchten. Het resultaat is verbazingwekkend. We hebben in die tijd al 9000 broodjes croquet geserveerd. Onze passagiers zijn laaiend enthousiast over het resultaat en kunnen niet geloven dat wij geen frituur aan boord hebben”, vertelt Daisy Homoet-Mijnals, woordvoerder van Corendon.

Krokantheid

Vandaag is ook de introductie bij consumenten voor gebruik thuis een feit. Kwekkeboom biedt nu precies die krokantheid die je ook verwacht van een goed gefrituurde kwaliteitssnack. “Geen enkele fabrikant was tot nu toe in staat om een bitterbal of kroket krokant uit de oven te krijgen. Ze waren allemaal niet goed, te slap, niet lekker en niet krokant genoeg”, zo stelt Royaan ceo Bart Bakker. “Samen met het feit dat veel consumenten thuis frituren gedoe vinden of er zelfs een hekel aan hebben - denk aan alle nadelen zoals stankoverlast, vet regelmatig vervangen, de juiste temperatuur instellen en de frituurpan elke keer schoonmaken – heeft dat er voor gezorgd dat thuis frituren steeds minder populair is. De genoemde nadelen van frituren zijn nu van tafel.”

Doorbraak

Bestaande snacks, die krokant uit de frituur komen, zijn bij ovenbereiding meestal slap. Niet erg aantrekkelijk, dus. Kwekkeboom omarmde twee jaar geleden een nieuwe producttechnologie waarmee de krokantheid van snacks uit de oven gegarandeerd kon worden. De fabrikant paste deze toe op de bekende en geliefde snacks in het assortiment (kroketten en bitterballen) maar ontwikkelde tegelijkertijd enkele vernieuwende hapjes (kiphapjes gevuld met verschillende sauzen). Het doel was om de krokantheid van goed gefrituurde ovensnacks minimaal te evenaren en nieuwe hoogwaardige kwaliteitsproducten te ontwikkelen die makkelijk thuis in de oven bereid kunnen worden.

Bart Bakker, CEO van Royaan: “We zijn erg trots dat wij nu kunnen zeggen dat met de introductie van Kwekkeboom ovensnacks thuis frituren helemaal niet meer hoeft. We verwachten een grote versnelling in de vraag naar het gebruik thuis, mede omdat thuis frituren de laatste jaren een sterke daling laat zien.” In 2008 stond in 74% van de Nederlandse huishoudens een frituurpan, in 2014 was dat nog maar bij 65%. Ook de frequentie van gebruik is sterk teruggelopen: bij gemiddelde gebruikers van de frituur die 1-3 keer per maand frituren, is de frequentie van het gebruik met 49% afgenomen.

Proeven is overtuigen

Bakker ziet de grootste uitdaging in zoveel mogelijk consumenten het product te laten proberen: “Onderzoek toont dat mensen onze boodschap in eerste instantie niet geloven. En dat is begrijpelijk want tot nu toe viel het resultaat uit de oven altijd tegen. Maar als consumenten het eenmaal proeven zijn ze ontzettend positief.” Royaan hield voor de introductie een groot onderzoek onder consumenten om Kwekkeboom Oven te proberen en te proeven. In dit onderzoek beoordeelde een meerderheid van de ondervraagden de krokantheid van de Kwekkeboom ovensnacks als verrassend goed. Ook werd aanzienlijk vaak genoemd dat het ideaal is voor momenten dat men geen zin heeft om de frituur tevoorschijn te halen.

Omdat proeven geloven is, organiseert Kwekkeboom de grootste proeverij van Nederland. Tot het einde van het jaar krijgen consumenten de gelegenheid om eenmalig het gehele aankoopbedrag van een verpakking Kwekkeboom Oven terug te krijgen. Dat geldt voor een verpakking met 12 ovenhapjes of 4 kroketten.

Assortimentinformatie

Kwekkeboom ovensnacks zijn gemakkelijk te herkennen in het diepvriessegment aan de opvallende paarse stazak. Naast de croquetten en bitterballen van Kwekkeboom, zijn er kaashapjes met cheddar en vier varianten kiphapjes (naturel, met Italiaanse tomatensaus, kerrie- en satésaus). Ook is er een mixvariant met kiphapjes, kaashapjes en kiphapjes met satésaus. Alle ovenhapjes bevatten 100% kipfilet of rundvlees.

Assortiment Kwekkeboom Oven
Kwekkeboom Oven bij Corendon Airlines
Over Royaan

Royaan is actief op de Europese markt voor snacks, met de focus op de Nederlandse en Belgische foodservice en retailmarkt. Met een omzet van €71 miljoen, is Royaan met name sterk in merkproducten voor snackbar/cafetaria’s, horeca en catering. Twee op de drie foodservice locaties verkoopt één of meerdere producten uit het Royaan assortiment onder de merken Van Dobben, Kwekkeboom, Buitenhuis, Willie Dokter, Laan en KB. In het supermarktkanaal is Royaan aanwezig met de merken Van Dobben, Kwekkeboom, Tjendrawasih en Mayam (Oosterse snacks). Met een heldere zelfstandige koers gaat Royaan terug naar de basis van de sterke delicatessentraditie van de merken Van Dobben en Kwekkeboom, samengevat in de nieuwe missie: Nederland weer smaak geven. In deze missie staan vier kernwaarden centraal: eerlijk, vers, plezier en samen. Wat Royaan betreft krijgt de snack weer haar rechtmatige plaats in de belevingswereld van de consument: als lekkere, smaakvolle en verantwoorde kwaliteitsdelicatesse waar je bewust van kan genieten. Royaan, snacken opnieuw ontdekken!

www.royaan.nl

Over Kwekkeboom

Kwekkeboom is de ultieme combinatie van kwaliteit en traditie. De producten van Kwekkeboom worden altijd met de beste ingrediënten, volgens origineel recept en met de grootste zorg bereid. Daarom zien ze er ook zo lekker uit! Dat geldt zowel voor de bekende croquet als dat mooie assortiment van nieuwe snacks. Kortom, verrassende en smaakvolle kwaliteitssnacks om echt lekker van te genieten.

www.kwekkeboom.nl

Over New Forrest

Een groeiende groep mensen gaat steeds bewuster om met voeding en hecht duidelijk meer belang aan duurzame producten. Royaan speelt al sinds 2013 in op deze ontwikkeling. Enerzijds door het basisassortiment te vernieuwen, waarbij topkwaliteit gecombineerd wordt met duurzaamheid. Anderzijds door te investeren in smaak- en gemaksinnovaties. Met deze tweeledige strategie denkt Royaan een stevige groei in de traditionele frituurcategorie te kunnen realiseren. Tegelijkertijd ziet Royaan volop kansen in nieuwe marktsegmenten, zoals ovenbereide snacks, snacks op basis van vleesvervangers, biologische snacks enzovoorts. Omdat deze snacks een andere marktbewerking en aanpak vragen, is de nieuw bedrijfsidentiteit New Forrest opgericht. New Forrest zal zich volledig gaan richten op alle huidige en toekomstige innovaties buiten de frituurcategorie.

Contactpersoon
Persdocumentatie
Deel dit bericht
Deel op: Twitter
Deel op: Facebook
Deel op: LinkedIn
Laatste nieuws