Wijk bij Duurstede,
22
maart
2012
|
00:00
Europe/Amsterdam

CEO Bart Bakker formeert nieuw management team

Royaan CEO Bart Bakker
De snackmarkt concurreert in retail en foodservice steeds meer met gemaksvoedingsproducten.
Royaan CEO Bart Bakker

De in mei 2011 aangetreden CEO Bart Bakker heeft nog geen jaar na zijn aantreden een belangrijke fase afgerond in de merkstrategie van Royaan Groep. Vandaag presenteerde hij daartoe zijn nieuwe management team dat naast Bakker zelf (44, CEO), CFO Boele de Jong (44) en HR directeur Willemijn Palstra (30) bestaat uit de nieuwe leden Rik van den Berg (44, portefeuille: Commercie), Flip Houtman (48, portefeuille: Marketing, R&D) en Niek Wijnands (63, portefeuille: Inkoop en Operations/Supply Chain Management).

Niek Wijnands neemt de zaken over van Richard Vrugt (44), manager Operations. Vrugt was de afgelopen 12 jaar werkzaam in diverse productiefuncties bij Royaan Groep en neemt in april officieel afscheid. Rik van den Berg volgt commercieel directeur Sietze Jonker (42) op die eerder dit jaar besloot het bedrijf na zeven jaar dienstverband in mei
aanstaande te verlaten. De portefeuille Marketing was al enige tijd vacant.

Met de samenstelling van een nieuw MT legt Bakker meer verantwoordelijkheden in de lijn van zijn commerciële organisatie; bij Operations (inkoop, productie, distributie en logistiek) en Marketing waaraan nu ook Research & Development is toegevoegd. Door deze verzwaring zijn er op een aantal sleutelposities in diverse disciplines extra vacatures ontstaan.

Bakker: “De aanpassing in de organisatie maakt ons strategisch fitter en slagvaardiger. We zijn de afgelopen vijf jaar snel gegroeid in een markt waar veel verandert. Zoals iedereen weet, concurreert onze traditionele markt van snacks, zowel in de retail als in de Foodservice markt, de komende jaren met een aanzienlijk groter aantal categorieën, namelijk die van ‘gemaksvoedingsproducten’. Deze ontwikkelingen dwingen ons marktgericht en vanuit alle merken bezien multidisciplinair te werken op het gebied van commercie, productontwikkeling en operations. Ik ben dan ook erg positief over de stappen die wij nu hebben kunnen zetten.”

De voorgenomen fusie met Ad van Geloven staat los van de recente organisatorische wijzigingen en ontwikkelingen, aldus Bakker. “Met de nieuwe organisatie en leiding kunnen we autonoom verder bouwen aan de strategische en commerciële positie van onze individuele merken. Die noodzaak is er in ieder scenario. En wat de voorgenomen fusie betreft zit het NMa onderzoek nu in de tweede fase. De uitkomst daarvan zien we vol vertrouwen tegemoet.”

[Einde bericht]

Boilerplate

Royaan
Royaan is actief op de Nederlandse markt voor diepvriessnacks. Met een omzet van €71 miljoen, is de onderneming met name sterk in merkproducten voor snackbar/cafetaria’s, horeca en catering. Via het foodservice kanaal worden de merken Buitenhuis, Willie Dokter, Laan, Van Dobben en Kwekkeboom afgezet. Via de retail verkoopt Royaan aan de consument onder de merken Van Dobben, Bakker (kaassoufflés), Tjendrawasih en Mayam (oosterse snacks). Bij Royaan werken 275 medewerkers op vijf locaties in Nederland.

Royaan is in 2007 ontstaan uit de fusie tussen de familiebedrijven Buitenhuis Snacks en Cold Food, de eigenaar van Kwekkeboom en Van Dobben. Deze fusie werd mede mogelijk gemaakt door de Nederlandse investeringsmaatschappij NPM Capital, die sindsdien de verdere expansie van Royaan heeft gesteund. In het jaar van de fusie is Bakker Kaassoufflés gekocht, in 2010 de maker van oosterse snacks Tjendrawasih en begin 2011 gehaktballenspecialist Willie Dokter.

Deel dit bericht
Laatste nieuws
Vragen?
Download persbericht