Amsterdam,
25
november
2013
|
09:37
Europe/Amsterdam

Volvo heeft primeur met slimme verlichting in Abri

Zweden zijn innovatief, zo luidt het credo van Volvo. Dat bewijst Volvo door automobilisten als één van de eersten de mogelijkheid te bieden om permanent met groot licht te rijden, zonder de bestuurders van andere voertuigen te verblinden. Dat Zweden ook inventief zijn, blijkt wel uit het feit dat het Volvo gelukt is om deze vernieuwende techniek te demonstreren in Abri’s en Mupi’s® op toplocaties. Het is voor het eerst in Nederland dat dermate geavanceerde ‘slimme’ lichttechnieken in een buitenreclamecampagne zijn toegepast.

Volvo wilde het Permanent Adaptief Grootlicht (nieuw in de Volvo S60, V60 en XC60) niet alleen op spectaculaire wijze presenteren, maar ook demonstreren. Zij vond in Arnold Amsterdam, Boondoggle, JCDecaux Innovate, Mindshare en Kinetic de creatieve partners om dit te realiseren.

De consument kan de komende week op vijf drukbezochte stadslocaties zelf ervaren hoe de ‘slimme verlichting’ van Volvo werkt. De posterkast van de Abri’s en Mupi’s® is omgebouwd naar een schaalmodel van de voorzijde van de Volvo XC60. Net zoals in het echt, schijnt het Permanent Adaptief Grootlicht voortdurend, maar wordt met een camera bepaald welk deel van de lichtbundel moet worden verduisterd. Waar de voorbijgangers zich ook bevinden, niemand wordt verblind door het sterke licht. Hiermee wordt een accurate weergave gegeven van de werking van dit ingenieuze mechanisme.

Zweden houden van veiligheid

Volvo is al decennia lang een voorloper in de ontwikkeling van technieken die autorijden veiliger maken. Deze innovatie van Volvo is bedoeld om de veiligheid in onverlichte gebieden te vergroten en het rijden in de nacht comfortabeler te maken.

Het Permanent Adaptief Grootlicht maakt gebruik van de reeds bestaande camera voor de achteruitkijkspiegel die wordt gebruikt voor Volvo’s unieke Collision Warning met full autobrake en pedestrian & cyclist detection systeem. Het detecteringsysteem lokaliseert andere voertuigen en bepaalt welk deel binnen de groot lichtbundel verduisterd moet worden. De technologie is zo accuraat dat het frame rondom het andere voertuig met een precisie van 1.5° wordt verduisterd.  De besturingsunit weerlegt de informatie richting een ingenieuze projector module die in de koplamp is geïntegreerd. Een kleine cilinder met daarin metalen deeltjes van verschillende formaten verduistert het frame met absolute precisie. Deze techniek is sinds voorjaar 2013 beschikbaar op de Volvo S60, V60 en XC60.

Themacampagne ‘Zweden zijn…’

De interactieve Spectaculars zijn nog tot en met woensdag 27 november te zien op de volgende locaties: Nieuwezijds Voorburgwal (t.o. Magna Plaza) in Amsterdam, de Grote Markt in Groningen, de Gevers Deynootweg (t.o. Holland Casino), de Lange Elizabethstraat in Utrecht en de Pauwstraat in Arnhem. Ze maken deel uit van een brede campagne, die onder meer bestaat uit radio, social media, online bannering, films op YouTube, print en buitenreclame. Binnen het thema ‘Zweden zijn…’ worden innovatieve features van Volvo voor het voetlicht gebracht.

Boilerplate

JCDecaux maakt werk van verschillende vormen van (reclamedragend) stadsmeubilair. Niet in het wilde weg, maar zo dat de mensen in de steden er gemak van hebben. JCDecaux is wereldmarktleider op het gebied van stadsmeubilair.

In Nederland is JCDecaux vertegenwoordigd in ruim 50 steden en toonaangevend in het straatbeeld met kwalitatief hoogwaardige objecten. Als onderdeel van een internationaal bedrijf beschikt JCDecaux Nederland BV over een brede expertise. Toonaangevende architecten en ontwerpers als Sir Norman Foster en Philippe Starck zijn betrokken bij de ontwikkeling van hetstadsmeubilair. En al dat eigentijdse stadsmeubilair ontwikkelt, installeert, repareert en onderhoudt JCDecaux met zijn eigen medewerkers.

Laatste nieuws

Deel dit bericht