Amsterdam,
25
februari
2014
|
08:45
Europe/Amsterdam

Big Bang Beans houden Nederlandse gemoederen bezig

Fictieve campagne toont effectiviteit en bereik van buitenreclame aan

Klik voor grote versie
infographic
Deel deze infographic via social media of op uw site

Nederland is sinds vorige week in de ban van Big Bang Beans, een buitenreclamecampagne over unieke vetverbrandende bonen. Middels een Nationale Abricampagne wordt de nieuwsgierigheid naar dit intrigerende product gewekt onder honderdduizenden voorbijgangers. En met succes. Tienduizenden passanten gingen inmiddels op zoek naar het geheim achter deze toverbonen.

Hoewel de campagne zelf anders doet vermoeden, gaat het hier helemaal niet om een natuurlijke vetverbander, maar om een fictieve campagne van JCDecaux zelf. De exploitant onderzoekt door middel van de Big Bang Beans-campagne de effectiviteit en het bereik van buitenreclame-campagnes. En hoewel de fraai vormgegeven posters pas sinds 18 februari het straatbeeld sieren, zijn de eerste resultaten verbluffend.

De kracht van de buitenreclamecampagne Big Bang Beans
(gemeten op campagnedag 6)

  • Nationaal Abrinetwerk (in 50 steden)
  • Searches via Google: +22.000
  • Doorklikpercentage: 30%
    (N.B. > 3% is goed, > 10% bijzonder goed – Bron: Google)
  • Rechtstreekse bezoeken www.bigbangbeans.nl (uniek): 10.000+ personen
    (N.B. webadres stond niet op poster vermeld)
  • 77% van de zoekopdrachten zijn uitgevoerd op mobiele apparaten (smartphones 68%, tablets 9%)
  • Zoekopdrachten werden in hoge frequentie uitgevoerd tussen 07:00 – 01:00 uur; gezien het hoge aantal mobiele zoekopdrachten suggereert dit dat de campagne gedurende zestien uur per dag een hoog bereik genereerde
  • Bereik #BigBangBeans: 50.000+ personen, met hoogste piek tijdens de eerste twee campagnedagen

Bart de Vries, Commercieel Directeur van JCDecaux: “Naast de bestaande onderzoeken naar de effectiviteit van buitenreclame, onderzoeken wij zelf continue wat het effect, het bereik en dus de kracht van buitenreclame is. De resultaten van de Big Bang Beans-campagne staven onze overtuiging dat buitenreclame een krachtig medium is voor campagnes: er is bij mijn weten geen enkel ander medium in staat om voor een onbekend, niet bestaand merk in zo'n korte tijd zo'n enorme bekendheid te realiseren. Dit is mede te danken aan de toename van het mobiele zoekgedrag, vooral onder jongeren. Dankzij mobiel internet kunnen voorbijgangers op straat direct de interactie aangaan, zodra een poster hun interesse wekt. Het juiste ontwerp en de juiste boodschap op de poster zelf is in deze dus cruciaal. Big Bang Beans toont bijvoorbeeld aan dat het gebruik van humor daadwerkelijk beslissingen van consumenten kan beïnvloeden.”

De Big Bang Beans campagne loopt van 18 tot en met 25 februari. Parallel aan de buitenreclame-campagne  is er een online advertentie-campagne actief via Google Adwords. Zoekt men via Google naar de vetverbrandende bonen, dan verschijnt direct een online advertentie.

Meepraten over de effectiviteit van buitenreclame? Twitter mee via #BigBangBeans of #Buitenreclamewerkt.

Boilerplate

JCDecaux maakt werk van verschillende vormen van (reclamedragend) stadsmeubilair. Niet in het wilde weg, maar zo dat de mensen in de steden er gemak van hebben. JCDecaux is wereldmarktleider op het gebied van stadsmeubilair.
In Nederland is JCDecaux vertegenwoordigd in ruim 50 steden en toonaangevend in het straatbeeld met kwalitatief hoogwaardige objecten. Als onderdeel van een internationaal bedrijf beschikt JCDecaux Nederland BV over een brede expertise. Toonaangevende architecten en ontwerpers als Sir Norman Foster en Philippe Starck zijn betrokken bij de ontwikkeling van hetstadsmeubilair. En al dat eigentijdse stadsmeubilair ontwikkelt, installeert, repareert en onderhoudt JCDecaux met zijn eigen medewerkers.

Deel dit bericht

Laatste nieuws