Giessen,
01
juni
2017
|
08:42
Europe/Amsterdam

jaarcijfers 2016: marktleider in bonen blijft profiteren van trend naar meer plantaardig eten

HAK blijft in 2016 met bonen groeien

HAK heeft in 2016 opnieuw goed geboerd. In het derde opeenvolgende jaar zag de groentefabrikant uit Giessen het operationele resultaat toenemen met bijna 10% tot €11,1 miljoen (2016: €10,1 miljoen; +9,9%).

Door de strategische beslissing in 2012 te stoppen met private label en andere niet-kernactiviteiten kwam de omzet in 2016 voor de volle 100% voor rekening van branded business. Het bedrijf rationaliseerde in 2016 het laatste gedeelte van het niet-kernassortiment, waardoor zuurwaren en fruitproducten geleidelijk werden uitgefaseerd. Als gevolg hiervan daalde de totale gesaldeerde bruto omzet met 1% en kwam uit op €76,5 miljoen (2015: € 77,5 miljoen), aldus HAK in een toelichting. De gecontinueerde omzet van de kernsegmenten groenten, peulvruchten en appelmoes steeg met 2%.

 

Steeds meer bonen erbij

Met de introductie van acht nieuwe bonenschotels en –mixen, bleef HAK in 2016 onverminderd investeren in de bij consumenten immens populaire stazakverpakking die naast voor een hogere gebruiksfrequentie van peulvruchten ook voor een aanwas van nieuwe consumenten voor de categorie én het merk HAK zorgt. Deze stazak is daarmee een van de drijvende krachten achter de consumptieve groei van HAK peulvruchten. De range peulvruchten in stazak van HAK won in mei 2017 nog de “Gouden Wheel of Retail 2016”. Deze prestigieuze prijs wordt elk jaar uitgereikt aan de beste introductie in de Nederlandse levensmiddelenmarkt.

HAK groeide met 15,9% meer omzet in peulvruchten harder dan de totale markt die 11,4% groeide, waardoor het marktaandeel in peulvruchten uitkwam op 36,3% tegenover 34,9% een jaar eerder.

De succesvolle campagne ‘Bonen erbij’ met topkok Herman den Blijker werd na het introductiejaar 2015 vol doorgezet. In 2016 was er speciale aandacht voor nieuwe bonenschotels in stazak op TV, online, middels PR en op leidende blogs. De populariteit van peulvruchten als trend in het nieuwe eten (meer plantaardige en minder dierlijke eiwitten) en HAK’s voortrekkersrol in de promotie ervan, zag zich vorig jaar verzekerd van extra steun van de Verenigde Naties die 2016 uitriepen tot het Jaar van de Boon.

Groei harder dan markt

Volgens Timo Hoogeboom, ceo van HAK, was 2016 klimatologisch gezien een uitdagend jaar. “We zijn er echter ondanks de klimatologische uitdagingen in geslaagd om constant een HAK-waardige kwaliteit te leveren. In het primaire bedieningsgebied van 55 miljoen consumenten (Nederland, Noord-West Duitsland en België) presteerden we ook nog eens beter dan de markt. Onze marktaandelen in groetenconserven en appelmoes zijn voor het derde opeenvolgende jaar in al onze thuismarkten gegroeid”.

Regie

De verwachting is dat plantaardig eten de komende jaren sterk blijft groeien en de consumptie van bonen als onderdeel van een plantaardig eetpatroon jaar op jaar dubbele groeicijfers zal laten zien.

Ten aanzien van de toekomst stelt HAK dat het in de trend naar meer plantaardig eten een sleutelrol wil blijven spelen en wat betreft toekomstige groei en nieuwe activiteiten de regie in handen wenst te houden op het terrein van productie en productontwikkeling. Zo ook met de serieuze entree die HAK in 2017 in de Benelux en Duitsland gaat maken met het merk in koelvers.

Hoogeboom: “We hebben vandaag tezamen met de presentaties van onze jaarcijfers aangekondigd de Bossche groentespecialist Peter van Halder Grootverbruik BV, die verse groenten verwerkt en levert aan professionele keukens bij onder meer zorginstellingen en restaurantketens, over te nemen. Met deze acquisitie kunnen we een vliegende start maken met innovatie in koelvers en direct gebruik maken van hun logistiek platform om dagdagelijks verse producten te leveren aan onze huidige klanten. Daarnaast geeft Peter van Halder ons toegang tot de markten waarin zij opereren, namelijk Foodservice en Out-of-Home. Dat zijn voor ons nieuwe afzetkanalen met groot afzetpotentieel. Het stelt ons in de gelegenheid om invulling te geven aan onze missie om het voor de consument lekkerder en gemakkelijker te maken groenten en peulvruchten te eten, en zo onze sleutelrol in meer plantaardig eten verder te vergroten.”

 

 

 

 

 

 

FotobijschriftHAK bleef in 2016 met de introductie van acht nieuwe bonenschotels en –mixen opnieuw investeren in bonen in stazak, één van de drijvende krachten achter de consumptieve groei van peulvruchten.

 

 

 

 

 

 

 

 

Fotobijschrift: Begin mei 2017 zette HAK al zijn eerste stap in het segment koelvers producten met de introductie van een Hollandse Bonenburger, een Pittige Linzenburger en een Zwarte Bonenworst. Door de recent aangekondigde overname van Peter van Halder Grootverbruik BV, die verse groenten verwerkt (al dan niet panklaar bewerkt) en levert aan professionele keukens bij onder meer zorginstellingen en restaurantketens, zal HAK op korte termijn ook met andere nieuwe koelvers producten komen.