Amsterdam,
07
juni
2012
|
17:01
Europe/Amsterdam

Na herstructurering is weg vrij voor nieuwe strategie

De Telefoongids bouwt online positie MKB snel uit

De Telefoongids (DTG), onderdeel van online mediaconcern European Directories, maakt zich na recente herstructureringen van de schuldenlast en de organisatie op voor een strategische sprong voorwaarts. Het bedrijf, dat nu al 50% van de omzet genereert uit online activiteiten, staat aan de vooravond van de introductie van een serie unieke online zoek- en vinddiensten voor honderdduizenden MKB bedrijven en miljoenen gebruikers. Nog deze zomer presenteert DTG een pakket geïntegreerde diensten waarmee kleinere bedrijven zichzelf consistent online zichtbaar(-der) kunnen maken, nieuwe klanten kunnen werven en aan zich kunnen binden. De nieuwe initiatieven zullen de online omzet van het concern de komende twee jaar met circa 60% moeten  opvoeren naar 120 miljoen euro, circa 80% van de totale omzet.

Het pakket geïntegreerde diensten omvat onder meer de ontwikkeling van websites en apart daarvan te ontwikkelen mobiele applicaties, social media kanalen zoals Facebook, LinkedIn en lokaal en regionaal toegespitste adviezen voor online advertising en marketing. Om de plannen te onderstrepen kondigde de in september 2011 aangetreden Europese Group CEO Toon Bouten vandaag een strategische overeenkomst met Google aan. De Telefoongids gaat de AdWords campagnes van het Amerikaanse bedrijf beter bereikbaar maken voor lokale ondernemers. Voor MKB-bedrijven zijn generieke Googlecampagnes vaak onbetaalbaar en om die reden niet inzetbaar.

Bouten zei verder bij de presentatie van zijn strategie dat het online product voor MKB bedrijven sterk is verrijkt en zich in hoog tempo ontwikkelt van alleen het plaatsen van ‘naw-gegevens’ en bijbehorende advertenties naar integrale ‘online’ oplossingen. Voor DTG wordt het aandeel online advertentieproducten van derden aanbieders ten opzichte van de eigen gedrukte en online media (de gedrukte gidsen en online applicaties) steeds belangrijker in de dienstverlening.

“De markt beweegt van simpele media in print naar rijke online media. Het belang van (bewegend) beeld bij het zoeken en vinden van bedrijven en hun producten wordt groter ten opzichte van sec woorden en tekst. De online advertentiemarkt groeit komend jaar zo’n 12%, en het MKB neemt een belangrijk deel daarvan voor zijn rekening”, aldus Bouten. De groei wordt vooral gedreven door een groeiend aandeel van search (2/3) en social media (1/3). Nu al verloopt een derde van die traffic via mobiele applicaties (ten opzichte van tweederde via desk- en laptops).

Online toekomst DTG: sterke uitgangspositie
DTG is, aldus een gedreven Bouten, perfect gepositioneerd. Niet alleen als aanbieder van oplossingen via de eigen (print, online en apps) en derde kanalen (o.m. Google), maar ook als dataleverancier aan derden (bv. TomTom) en adviseur die het MKB helpt consistenter online zichtbaar te worden.

De Telefoongids beschikt in Nederland over de gegevens van zo’n 600.000 bedrijven, waarvan meer dan een kwart adverteert via DTG-media. Die media trekken maandelijks 9 miljoen gebruikers. De website van De  Telefoongids – een van de tien meest bevraagde in Nederland – heeft inmiddels 6 miljoen unieke gebruikers per maand. De mobiele app kent maandelijks al een half miljoen unieke gebruikers, een aantal dat elke maand met 10% groeit. De gedrukte versie van De Telefoongids wordt maandelijks door 3 miljoen mensen geraadpleegd.

Op dit moment is DTG overigens al een belangrijke mediapartner voor MKB-bedrijven bij de inkoop van online advertentiecampagnes. Het bedrijf onderhoudt inmiddels zo’n 160.000 mini-websites voor MKB bedrijven, bouwt naast een kleine 10.000 websites ook honderden facebook pagina’s per maand en onderhoudt deze  desgewenst met dagelijkse ‘postings’. Daarbij groeit de bouw van ‘dedicated’ mobiele applicaties voor het MKB hard, elke maand met 5%.

2012: MKB meer online
Volgens Bouten heeft nog niet de helft van de MKB-ers een website (48%). Acht van de tien websites (80%) is slecht vindbaar omdat ze niet door professionals zijn gebouwd, laat staan dat ze leiden tot nieuwe klantcontacten. Speciaal als mobiele websites ontwikkelde applicaties (in dezelfde look & feel van de bedrijfswebsite) zijn er nauwelijks (10%) en slechts 5% heeft een Facebook-pagina. “De oorzaken zijn evident: gebrek aan tijd, interesse of kennis, of het is te kostbaar. Nu al zijn AdWord campagnes te duur om in te kopen als je dat niet heel lokaal kunt richten. Vandaar de deal met Google. Wij adviseren over lokale AdWord-campagnes omdat wij daar de kennis en contacten voor hebben. Zij geven ons bereik; een win-win situatie dus. Onze klanten helpen we dus om Googles reclamesysteem AdWords zo te gebruiken dat die door hun doelgroep in hun lokale markt worden aangeklikt waarmee de kosten beheersbaar blijven.”

Bouten stelt dat De Telefoongids een onafhankelijke positie in het huidige en toekomstige online eco-systeem inneemt en de meest effectieve communicatiemogelijkheden wil blijven bieden. "Hier ligt voor ons de komende jaren een natuurlijk speelveld. Dat kan via een AdWords campagne van Google zijn, een plaatsje op TomTom of een 'fan page' op Facebook. En als zich morgen weer nieuwe mogelijkheden aandienen, dan maken wij ook
die toegankelijk."

2012-2013: geavanceerde online technologie beschikbaar voor MKB
Een gerichte en kosteneffectieve aanwezigheid online vergt specialistische kennis, software en technologie. Omdat het MKB zich dat niet kan veroorloven, biedt DTG de ontwikkelaars (vaak bedrijven uit Scandinavië en Amerika) de mogelijkheid die technologie en kennis uit te rollen richting het MKB. Lokaal opererende bedrijven kunnen dan op die manier hun gewenste aanwezigheid en online marketing voor een overzichtelijk bedrag realiseren.

Bouten: “Binnen European Directories ontwikkelen en delen we die kennis en technologie met de individuele landenorganisaties. En dat alles gericht op het verhogen van het rendement voor onze klanten. Denk aan het verbeteren van het aantal clicks met een factorX.” Het verschil in vindbaarheid tussen een geoptimaliseerde versus een nietgeoptimaliseerde website is factor10, en een factor5 als het gaat om nieuwe klantcontacten. “En dat zijn uiterst relevante cijfers voor bedrijven actief in de retail, het toerisme en de dienstverlening. We kunnen met de via ons beschikbare technologie net zo makkelijk een effectieve fanpagina op Facebook maken voor een bloemenzaak in Dokkum, als een netwerk op LinkedIn voor een regionaal detacheringsbureau. Denk daarbij afhankelijk van de wensen aan bedragen van € 60 tot € 120 per maand.”

Klanten van DTG kunnen verder met een speciaal ingericht Customer Interface Portal, vrijwel real time, inzien welk effect en welke leads hun online activiteiten losmaken. “Zij kunnen op deze wijze voortdurend het rendement op hun investering volgen en bepalen”, zo stelt Bouten.

2012-2013: zoeken&vinden steeds sneller en relevanter voor gebruikers

Gebruikers zullen de komende twee jaar in hoog tempo meer en meer dieptecontent voorgeschoteld krijgen om het zoeken en vinden langs de kortste weg nog makkelijker te maken. Gebruikers die de Telefoongids App eenmaal gedownload hebben, willen niet anders, zo illustreert Bouten. “Tel maar eens het aantal handelingen op om een telefoonnummer van een lokale kapper via een smartphone te vinden via Google en vergelijk dat met onze App. Dan weet je genoeg. Hoe meer het MKB actief is op het web, hoe meer we onze content kunnen verdiepen. Zoals met een druk op de knop een reservering maken, ratings en reviews raadplegen, gebruik maken van speciale aanbiedingen, enzovoorts.”

2014: groei in online omzet en marktaandeel
Inkomsten uit web- en mobiele toepassingen zullen de komende jaren snel groeien. Bouten: “De online markt is vijf maal zo groot als de print markt. We koersen op een aandeel van de online advertentiemarkt in ons segment van 20%, zowel via websites, sociale media als mobiele applicaties. Daarvoor staat al veel in de steigers en moet tegelijkertijd nog veel, in een hoog tempo, gebeuren.”

Met de opkomst van online neemt de vraag naar printproducten af, al blijft die nog aanzienlijk. “Drie miljoen Nederlanders gebruiken elke maand de gedrukte telefoongids en dat levert onze klanten veel leads op. Daarom blijven we die gebruikers bedienen.” Bouten voorziet dat de inkomsten uit de gedrukte telefoongidsen zullen blijven dalen, in lijn met het afnemend gebruik ervan. Het print product zal steeds meer on-demand gedistribueerd worden, en in speciale uitgaves verschijnen.

De daling in printomzet compenseert DTG de komende jaren ruimschoots door de omzetgroei in online-activiteiten. Naast advertentie-inkomsten (print en online) heeft het bedrijf inkomsten uit de verkoop van data aan providers als TomTom en gespecialiseerde informatieportals. De inkomsten uit online adviesdiensten zijn in 2014 naar verwachting goed voor ongeveer 80% van de omzet.

[Einde bericht]

Boilerplate

DTG heeft een jarenlange historie in het vindbaar maken van bedrijven via diverse media, zoals de Telefoongids & Gouden Gids. Met een groot aantal actieve klanten (op dit moment 160.000) is DTG altijd de grootste media-adviseur voor het MKB in Nederland geweest.

DTG maakt bedrijven vindbaar en brengt hen met (potentiële) klanten in contact brengen. Niet alleen met behulp van print media, maar ook via allerlei online- en mobiele toepassingen. DTG heeft op dit moment meer dan 12.000 klanten die een online product afnemen, zoals websites, mobiele websites en Facebook-pagina’s.

Het is de ambitie DTG de komende jaren verder te transformeren in een innovatief bedrijf dat online marketing services biedt voor ondernemers. DTG wil ondernemers helpen zich online te presenteren en beter gevonden te worden door hun klanten. De mogelijkheden daartoe veranderen continu en dus zal het productaanbod steeds weer op een vernieuwende manier worden aangeboden.

DTG is een handelsnaam van De Telefoongids BV.

Deel dit bericht

Laatste nieuws