Nieuwegein,
24
augustus
2009
|
00:00
Europe/Amsterdam

Studenten laten geld liggen

Volop kansen voor studenten om bij te verdienen met studieboeken

bol.com+werkstudent

Terwijl de introducties in diverse studentensteden van start gaan, maakt het boekenvak zich op voor de verkoop van studiemateriaal. Uit het bol.com studieboekenonderzoek blijkt dat het merendeel van de studenten zich inmiddels voor studieboeken online oriënteert, simpelweg om zo lasten te verlagen. Ondanks het groeiende internetaanbod van tweedehands studieboeken, liggen hier nog volop mogelijkheden voor slimme studenten. Juist door de aanschaf en verkoop van tweedehands boeken kunnen zij hun uitgaven minimaliseren. Toch blijven bij driekwart van de studenten de studieboeken nog gewoon (en vaak ongebruikt) in de kast staan. Nu ook Engelstalige studieboeken via bol.com – de grootste aanbieder op de tweedehands boekenmarkt - verkocht kunnen worden, verwacht de mediawinkel in augustus en september een groei van zo’n half miljoen boeken in het tweedehands aanbod ten opzichte van vorig jaar.

De tweedehands boekenmarkt biedt voor studenten dus nog volop kansen om geld te verdienen. Bijna de helft van de studenten koopt inmiddels zijn studieboeken tweedehands. Het aantal verkopers blijft daarentegen achter: maar een op de vier studenten doet zijn studieboeken aan het eind van het studiejaar in de verkoop. Bij alle anderen blijven de boeken – vaak ongebruikt – in de kast verstoffen. En dat terwijl ze hier gemiddeld een kwart van hun kosten voor studieboeken mee kunnen terugverdienen. Nu studenten bij bol.com ook hun Engelstalige studieboeken kunnen verhandelen zal de online tweedehands boekenhandel alleen maar aantrekkelijker worden voor studenten. In zowel aan- als verkoop.

Online studieboeken bestellen

De reden dat studenten steeds vaker online hun studieboeken bestellen komt door zowel het bestelgemak als de mogelijkheid om geld te besparen. Studieboeken kosten jaarlijks gemiddeld 324 euro. Een hoge kostenpost, zeker omdat de meerderheid van de studenten zelf voor deze kosten opdraait. Slimme studenten zoeken dus naar manieren om hun boekenlast flink naar beneden te brengen. En internet biedt hierin uitkomst. Vanwege de lage prijs komen ze al snel bij tweedehands exemplaren uit, gemakkelijk en snel te bestellen via internet. Bijkomend voordeel is dat de boeken ook nog gewoon bezorgd worden: stad en land afsjouwen is verleden tijd.

Bol.com ziet deze ontwikkeling terug in de vraag en aanbod van studieboeken, vooral op de tweedehands markt. Zo verdubbelde het aanbod tweedehands boeken in juli, augustus en september 2008 naar 1,3 miljoen exemplaren. In totaal kochten studenten in deze piek ruim een half miljoen studieboeken. Bijna een op de drie exemplaren was tweedehands. Michel Schaeffer, marketing directeur van bol.com: “Een studieboek kun je al snel voor de helft van de nieuwprijs in ons tweedehands assortiment terugvinden. Door daarnaast oude studieboeken te verkopen, besparen studenten flink op hun onkosten.”

Het bol.com studieboeken onderzoek is online uitgevoerd door Synovate in Amsterdam. In totaal namen 616 respondenten deel aan het onderzoek. De onderzoeksresultaten zijn separaat opvraagbaar.