Nieuwegein,
12
maart
2009
|
00:00
Europe/Amsterdam

Jubilerend bol.com haalt John Wood naar Nederland

Oprichter Room to Read ‘key note speaker’ tijdens NightWriters festival

Mediawinkel bol.com heeft John Wood binnengehaald als 'key note speaker' voor Walhalla, de officieuze afsluiting van de Nationale Boekenweek op 22 maart 2009. De voormalig Microsoft-topman en oprichter van Room to Read zal spreken over zijn inspanningen om lezen en onderwijs voor miljoenen kinderen in ontwikkelingslanden toegankelijk te maken. Wood is door zijn optredens bij onder meer de Oprah Winfrey Show en CNN een veel gevraagd spreker in de VS. Ter viering van het tienjarig bestaan geeft bol.com met de eerste gesponsorde school het startschot voor de steun aan Room to Read.

 John Wood gooide enkele jaren geleden als gevierd zakenman het roer om. Aanleiding voor de drastische veranderingen in zijn leven was een bezoek aan een dorpsschool tijdens een wandelvakantie in Nepal. Het gebrek aan leesboeken onder de leergierige kinderen aldaar bracht  Wood ertoe een mondiaal team samen te stellen dat plattelandsdorpen in ontwikkelingslanden helpt om een duurzaam onderwijssysteem tot stand te brengen.

 Wereldwijd waardering

In zijn boek “Leaving Microsoft to Change the World” beschrijft hij openhartig zijn eigen ervaringen en ontwikkeling van Room to Read tot een professionele non-profitorganisatie. Het boek is inmiddels in achttien talen vertaald en heeft verschillende prijzen gewonnen (Nederlandse vertaling: “Ik ging weg bij Microsoft om de wereld te verbeteren”). Wood’s optreden bij de Oprah Winfrey Show resulteerde voor Room to Read in een opbrengst van meer dan 1 miljoen dollar door kijkers. Dankzij John Wood is de stichting inmiddels vijf keer op een rij genomineerd voor de Social Capitalist Award. Wood zelf was de eerste en tot nu enige westerling ooit die is uitgeroepen tot Time Magazine’s ‘Asian Heroes’.

 Netwerk inzetten

Bol.com heeft zich gecommitteerd om Room to Read de komende jaren met verschillende initiatieven te ondersteunen. Hierin zullen ook klanten en leveranciers gaan participeren. Na de successen van de afgelopen 10 jaar, acht de mediawinkel de tijd nu rijp om het opgebouwde netwerk en de expertise  in te zetten voor een maatschappelijk project als het partnerschap met Room to Read. Bol.com wil in 2009 minimaal € 250.000 ophalen dat rechtstreeks ten goede zal komen aan door de stichting lokaal gepubliceerde school- en kinderboeken, bibliotheken en scholen. Klanten kunnen onder meer door de verkoop van tweedehands boeken, speciale Room to Read cadeaubonnen en directe donaties een bijdrage leveren aan dit bedrag.

 Nieuwsgierig naar het verhaal achter Room to Read? John Wood spreekt op 22 maart tijdens Walhalla om 14.00 uur in de grote zaal van Club Panama (Amsterdam). Voor kaartverkoop en meer informatie: www.nightwriters.nl.