Nieuwegein,
08
januari
2010
|
00:00
Europe/Amsterdam

Digitaal lezen: dé hit van 2009 bij boekenliefhebbers

Interesse onder consumenten vijf keer zo groot als verwacht

Touch.jpg

Digitaal lezen blijkt veel populairder dan bij de introductie in augustus 2009 werd verwacht. Bol.com zag de verkopen van e-readers en digitale boeken (e-books) pieken in de laatste maanden van het jaar. De online winkel presenteert volgende week zijn jaarcijfers maar weet nu al te melden dat er circa 63.000 digitale boeken zijn verkocht tegenover 14.000 e-readers. Daarmee liggen de aantallen vijf keer hoger dan de eerdere verwachtingen. Ook de gratis boeken die bol.com aanbiedt, zijn met vele tienduizenden downloads populair.

Gemiddeld kochten klanten in de eerste twee maanden na aanschaf van een e-reader 4,5 digitale boeken. Vier van de vijf verkochte digitale boeken waren Nederlandstalig. De meest populaire titels waren ‘Mannen die vrouwen haten’ van Stieg Larsson en ‘Het lot van de familie Meijer’ van Charles Lewinsky, ‘Het diner’ van Herman Koch en ‘Taal is zeg maar echt mijn ding’ van Paulien Cornelisse. Naast bestsellers verkopen met name boeken die niet meer in print verkrijgbaar zijn, erg goed, met ‘De dood voor ogen’ van Peter James en ‘Zachte heelmeesters’ van Nicolet Steemers als meest gedownloade boeken.

Voor bol.com was de introductie van digitaal lezen in Nederland een van de hoogtepunten van 2009. Algemeen directeur Daniel Ropers: "Kijkend naar onze verkoopcijfers en eerdere berichten over het aantal verkochte e-readers en digitale boeken, zien wij dat bol.com in Nederland die aantallen vrijwel geheel voor zijn rekening neemt. Ook het grote aantal digitale boeken dat klanten aanschaffen heeft ons verrast. Als je kijkt naar de vijf tot zes boeken die een gemiddelde klant jaarlijks bij ons aanschaft, is 4,5 digitale boeken in twee maanden tijd enorm veel. Je kunt dus stellen dat lezers duidelijk meer boeken kopen na hun overstap van traditioneel naar digitaal lezen."

Ropers wil geen uitspraken doen over de verkopen voor 2010. Wel ziet hij de mogelijkheden van dagblad- en tijdschriftabonnementen op de e-reader. Daarnaast is er de verwachting dat steeds meer uitgevers en auteurs hun boeken in digitale vorm uitbrengen. Ropers: “We zien dat auteurs en uitgevers hun aanvankelijke aarzelingen steeds meer overwinnen, nu blijkt dat consumenten sneller dan verwacht de nieuwe manier van lezen omarmen.”

Het huidige aanbod Nederlandse titels groeide sinds de introductie met ruim 1.000 titels tot 2.544 titels, het Engelstalige assortiment met bijna 11.000 tot 121.610 digitale boeken.

Ook digitale boeken belasten als cultuurproduct

Een reden voor de populariteit van digitale boeken kan mogelijk liggen in de prijsstelling. De prijs van digitale titels ligt gemiddeld 20% lager dan die van traditionele, gedrukte boeken, door  de lagere kosten in productie en distributie. Het hoge BTW-tarief dat de overheid hanteert voor digitale boeken doet een deel van dit kostenvoordeel echter teniet. “Een boek is een cultuurproduct, of het nu van papier wordt gelezen of van een scherm. Het hoort dus met 6% BTW belast te worden, en niet met de nu geldende 19%. Het is belachelijk dat een groot deel van het prijsvoordeel van digitale boeken hierdoor in de zakken van de overheid verdwijnt,” aldus Ropers. Hij zegt te hopen dat de Nederlandse overheid zich in navolging van België sterk wil maken voor het gelijktrekken van de BTW voor fysieke en digitale boeken. “Als dat gebeurt, kunnen digitale boeken nog eens 10 tot 15% goedkoper worden.”