Nieuwegein,
12
november
2009
|
00:00
Europe/Amsterdam

Bol.com verwacht recordhoogte aan online bestellingen tijdens feestdagen

Logistieke voorbereidingen op jaarlijkse verkooppiek geheel afgerond

Feestdagen+%28stock%29

De feestdagen beloven ook dit jaar weer de drukste maanden van het jaar te worden als het gaat om online aankopen, aldus bol.com. De mediawinkel verwacht dit jaar alleen al in de laatste dagen voor Pakjesavond 500.000 artikelen te versturen. Dat betekent ook dit jaar weer een recordhoogte aan online bestellingen. Om ervoor te zorgen dat alle bestelde cadeaus op 5 december op de cadeaustapels liggen, investeerde bol.com de afgelopen maanden flink in een forse uitbreiding van zijn logistieke en IT-infrastructuur.

In 2008 verkocht bol.com tijdens de Sinterklaasperiode 1,1 miljoen artikelen. In de piekuren, de dagen vlak voor de traditionele Pakjesavond, werden zelfs iedere seconde méér dan twee producten besteld. Naar verwachting zal ook dit jaar het hoogtepunt in online Sinterklaas bestellingen rond 1 december komen te liggen. De mediawinkel verwacht op deze dag 100.000 artikelen te verwerken.

Ingrijpende aanpassingen

De verwachte toename in het aantal online bestellingen en de impact die dit heeft op de achterliggende infrastructuur van de mediawinkel, heeft geleid tot enkele ingrijpende aanpassingen in zowel het logistieke als het IT-systeem van bol.com. Operationeel is er geïnvesteerd in een extra geautomatiseerde verwerkingslijn, naast de drie reeds bestaande lijnen, waarmee de verwachte groei op piekmomenten geborgd kan worden. Daniel Ropers, algemeen directeur van bol.com, licht toe: “Met deze uitbreiding in het sorteersysteem is de verwerkingscapaciteit van de verwachte binnenkomende bestellingen voldoende gewaarborgd. Ook hebben we bijvoorbeeld samen met TNT nieuwe vervoerschema’s opgesteld, om de uitstroom van goederen vanuit het magazijn naar hun sorteercentra te versnellen.”

Bol.com optimaliseerde dit jaar eveneens zijn bestaande IT-infrastructuur, met als doel de continue groeiende vraag onder zijn klanten te faciliteren. Ropers: “Zo is bijvoorbeeld onze internetverbinding nog sneller gemaakt en hebben wij ons serverpark uitgebreid. Hierdoor kunnen we ook tijdens de piekmomenten vlak voor zowel Sinterklaas als kerst onze klanten een vlotte orderafhandeling garanderen. Met name daar zit in onze kracht: producten die je vandaag bestelt, heb je morgen al in huis, zonder de frustrerende en tijdrovende wachtrijen.”

Apart speelgoedmagazijn

De mediawinkel opende onlangs de deuren van zijn eigen online speelgoedwinkel. En met succes. Om de grote vraag naar speelgoedartikelen te ondersteunen en vanuit het eigen magazijn de bestelde artikelen uit te kunnen leveren, plaatste bol.com een additionele verdiepingsvloer voor de opslag van de duizenden speelgoedartikelen. “Voor een kinderfeest als Sinterklaas heeft het natuurlijk de allerhoogste prioriteit om speelgoedartikelen op tijd bij onze klanten af te leveren, zoals men ook gewend is bij al onze andere producten. Goed voorraadbeheer en ruime opslagfaciliteiten liggen hier hoe dan ook aan ten grondslag. Voor de groei die wij in ons assortiment en als mediawinkel doormaken zijn dit soort investeringen nu eenmaal noodzaak.”

 

 

Contactpersoon
Deel deze release
Deel op: Twitter
Deel op: Facebook
Deel op: LinkedIn
Laatste nieuws