Nieuwegein,
22
maart
2009
|
00:00
Europe/Amsterdam

Bol.com en partners doneren 100.000 boeken aan Room to Read

Logo+Room+2+Read.jpg

Mediawinkel bol.com gaf vanmiddag met de overhandiging van drie cheques ter waarde van 75.000 euro het officiële startsein voor het partnerschap van stichting Room to Read. John Wood, oprichter van Room to Read, sprak in Amsterdam over zijn ambitie om de wereld te verbeteren door kinderen toegang te bieden tot onderwijs, en over de bijzondere projecten die dankzij donaties wereldwijd tot stand komen. Klanten en leveranciers van bol.com kunnen vanaf vandaag voortaan ook een steentje bijdragen aan de projecten van Room to Read.

Daniel Ropers, algemeen directeur van bol.com, overhandigde als aftrap een cheque ter waarde van 25.000 euro aan John Wood. Met deze donatie financiert bol.com de bouw van een school in Sri Lanka. Partners TNT en Schuberg Philis doneerden eveneens eenzelfde bedrag. Dankzij deze bedragen kan Room to Read drie nieuwe scholen opzetten in ontwikkelingslanden, waaronder Sri Lanka. Naast royale donaties van partners en leveranciers van de mediawinkel doneerden bezoekers van Walhalla eveneens gul na het horen van het inspirerende levensverhaal van John Wood. In totaal haalde bol.com tijdens deze slotdag van Boekenweek een bedrag van 100.000 euro aan donaties op. Hiermee heeft de stichting genoeg geld om vier scholen of 100.000 boeken te financieren.

Ropers kondigde aan dat de mediawinkel de komende maanden een aantal projecten zal uitrollen die geheel ten goede komen aan de projecten van de stichting. “Iedereen die het levensverhaal van John Wood hoort, raakt geïnspireerd door zijn passie en zijn levensdoel,” vertelt Daniel Ropers, algemeen directeur van bol.com. “We roepen iedereen op zich ook aan te sluiten bij dit project en te kijken op onze website op welke manier zij zelf een bijdrage kunnen leveren. Dat geldt niet alleen voor onze klanten, maar ook voor bedrijven en voor alle anderen die een bijdrage willen leveren aan de ontwikkeling van kinderen voor wie dat anders niet vanzelfsprekend zou zijn.”

Besteding van de opbrengst

De opbrengst van deze middag komt geheel ten goede aan door de stichting lokaal gepubliceerde school- en kinderboeken, bibliotheken en scholen voor plattelandsdorpen in diverse ontwikkelingslanden. Room to Read was na de totstandkoming van het partnerschap met bol.com inmiddels al begonnen met het bouwen van de eerste school in Sri Lanka. Wood gaf in zijn dankwoord aan dat hij verwacht dat eind van het jaar de deuren van deze basisschool voor het eerst open zullen gaan. Bol.com wil jaarlijks minimaal 250.000 euro ophalen. Met de opgehaalde donaties gistermiddag tijdens Walhalla heeft de mediawinkel al meer dan een derde van dit bedrag ingezameld.

Hulp van klanten

Bol.com kondigde al eerder aan Room to Read de komende jaren met diverse initiatieven te blijven steunen. De mediawinkel heeft zich de afgelopen tien jaar met succes op de Nederlandse markt gericht, maar wil nu ook kinderen in derdewereldlanden ruimte bieden voor ontwikkeling. Bol.com vraagt zijn klanten ook bij te dragen aan deze maatschappelijk betrokken ambitie. Elke euro die klanten doneren is al voldoende voor 1 nieuw kinderboek. Vanaf vandaag introduceert bol.com drie donatiemogelijkheden. Bij aankoop van het boek “Ik ging weg bij Microsoft om de wereld te verbeteren” over het levensverhaal van John Wood en het boek van Nightwriters doneert bol.com tien euro direct aan de stichting. Ook kunnen klanten de Room to Read-versie van de populaire cadeaubon aanschaffen. Verkopers van tweedehands boeken kunnen tot slot vanaf vandaag hun opbrengsten doneren aan het goede doel. Bol.com schenkt daarnaast nog eens 1 euro voor ieder tweedehands boek dat verkocht wordt voor Room to Read.

Gedurende het jaar zal bol.com met diverse nieuwe activiteiten zijn klanten en leveranciers betrekken bij Room to Read. Het inspirerende verhaal van John Wood is terug te zien op http://www.bol.com/nl/m/service/mini-room-to-read/index.html

Contactpersoon
Deel deze release
Deel op: Twitter
Deel op: Facebook
Deel op: LinkedIn
Laatste nieuws