Nieuwegein,
01
juli
2009
|
00:00
Europe/Amsterdam

Bol.com 100% klaar voor groei

Bol.com besteedt technisch beheer en infrastructuur volledig uit aan Schuberg Philis

Billie

Bol.com, de grootste mediawinkel van Nederland, heeft haar technisch applicatiebeheer en infrastructuur-management uitbesteed aan de gespecialiseerde outsourcingspartij Schuberg Philis. Schuberg Philis garandeert 100% beschikbaarheid van de bol.com website in combinatie met flexibiliteit en volledige controle over de onderliggende systemen. Hierdoor kan bol.com veel sneller assortimentinnovaties en nieuwe functionaliteiten doorvoeren, zonder dat de beschikbaarheid van de website en daarmee de online verkoop in gevaar komt.

Bol.com is één van de populairste Nederlandse online mediawinkels. Alleen al het afgelopen jaar verkocht bol.com 11 miljoen producten aan zijn 2 miljoen klanten. De piek lag op 1 december, net voor Sinterklaas en Kerst: toen verkocht de mediawinkel maar liefst 80.000 items op één dag. De afgelopen jaren zagen de verkopen in de maand december telkens een groei van 50%.

Bol.com wilde haar sterke jaarlijkse groei kunnen combineren met 100% beschikbaarheid, een snellere site – ook op piekmomenten - en de mogelijkheid om snel innovaties door te voeren. Daarom besloot het bedrijf in juli 2007 haar technisch applicatiebeheer en infrastructuurmanagement uit te besteden. Na een rondgang langs de traditionele IT-outsourcingspartijen koos bol.com voor Schuberg Philis, een gespecialiseerde aanbieder van bedrijfskritische outsourcing.

De migratie van de oude naar de nieuwe situatie was bijzonder complex; het applicatielandschap werd gestandaardiseerd én er werd gemigreerd van drie naar één datacenter. Uiteraard moest de online verkoop gewoon door kunnen gaan; de verkopen van bol.com zijn in het jaar van de migratie met 31% gestegen. Daarom vond de migratie plaats in vier fasen, via een door Schuberg Philis bewezen aanpak voor ‘parallel build’. Hierbij wordt de nieuwe infrastructuur ontwikkeld, terwijl de oude blijft functioneren tot het moment dat de migratie volledig voltooid is.

Daniel Ropers, algemeen directeur van bol.com: “Het volledige outsourcingproces nam ruim een jaar in beslag, en is in nauwe samenwerking tussen onze eigen IT-specialisten en het Schuberg Philis team gerealiseerd. Een complexe migratie zoals deze stelt uiteraard gedetailleerde eisen aan de manier van (samen)werken en kennisoverdracht. Zo zijn alle applicaties opnieuw getest, zijn functies overgebracht naar andere systemen en legacy systemen uitgefaseerd voordat zij zijn gemigreerd. Met deze migratie naar een gestandaardiseerd applicatielandschap en één datacenter wil bol.com een kostenbesparing realiseren. Wat ik persoonlijk zeer heb gewaardeerd in de samenwerking met Schuberg Philis is dat zij op alle niveaus met ons meedachten en zo daadwerkelijk aan de verbetering van onze dienstverlening bijdroegen. Bovendien leverde Schuberg Philis de verschillende onderdelen van de infrastructuur en nieuwe releases iedere keer op tijd op, en belangrijker nog: het was iedere keer in één keer goed. Ze maken hun credo ‘100%’ dus meer dan waar. Dit was bijzonder belangrijk voor de implementatie van onze nieuwe website. Schuberg Philis is een echte partner van bol.com, denkt mee, neemt risico, en houdt zich volledig aan zijn woord. Wij hebben het beheer aan Schuberg Philis geoutsourced en zijn daardoor veel beter in staat continue te innoveren.”

Huub Vermeulen, Directeur Operations bij bol.com: “Snelle afhandeling van bestellingen én een aantrekkelijke en voortdurend veranderende website zijn cruciaal om klanten te boeien en te binden. Dit stelt hoge eisen aan onze back-office infrastructuur en de ‘release cyclus’ waarmee vernieuwingen worden doorgevoerd. In Schuberg Philis hebben we een strategische partner gevonden die er voor zorgt dat wij nu beschikken over een zeer stabiele omgeving en klaar zijn voor tal van nieuwe ontwikkelingen. Door de samenwerking met Schuberg Philis kunnen wij zelf blijven doen waar we goed in zijn: het vertalen van de marktvraag naar nieuwe (technische) oplossingen en het bedenken van marketingcampagnes.”

Pim Berger, Managing Director van Schuberg Philis: “Bol.com is marktleider in online verkoop van mediaproducten. Dit is bij uitstek een business die strategisch afhankelijk is van IT. Door de wijze waarop wij onze organisatie hebben ingericht, met vaste teams rondom de klant met senior engineers in de frontlinie, kunnen wij 100% beschikbaarheid en controle combineren met flexibiliteit.”

Contactpersoon
Deel deze release
Deel op: Twitter
Deel op: Facebook
Deel op: LinkedIn
Laatste nieuws